Page 14 - Ježkovy oči 1/2021
P. 14
14 / Rozhovor / Ježkovy oči / Leden 2021
stipendium na celou dobu studia a radoval jsem
se, že uživím svou ženu i synka. Ministerstvo
kultury mi ale nepovolilo studovat, ani vyces-
tovat. To byly kritické roky mého života. Jsem
rád, že jsem se v 17 letech – právě po maturi-
tě – seznámil s Janem Zrzavým. Povídal hodně
o umění, viděl má díla a věděl, že mám uvězně-
ného otce. Řekl mi tehdy, že je kristovec a mohl
ve čtyřiceti letech zemřít. Až později mě tato
slova v mé životní krizi nasměrovala a vnitřně
jsem se přiblížil ke Kristu. To nám s manželkou
a již třemi syny dalo sílu obstát.
Doufám, že se po revoluci vše obrátilo
k lepšímu?
Ano, hned po roce 1990 jsem byl rehabili-
tován, přijat do uměleckého svazu a zároveň do
International association of art UNESCO. Pak
teprve vznikl Regionální svaz umělců Vysočiny.
Tehdy mě oslovil Milan Dušák, zda nechci učit
na vznikající Střední umělecké škole grafické.
Rád jsem přijal. Také již jako zralejší člověk
jsem zúročil své předchozí vyučování v Brně,
kdy jsem pochopil, že ke každému studentovi
je třeba vnitřně přistoupit jinak, ctít jeho indi-
vidualitu a osobnost. Měl jsem školu i studenty
rád. Jezdili jsme na plenéry – Želiv, Telč, Brtni-
ce a také do Národní galerie v Praze. Připravo-
val jsem i zájezdy na výstavy současného umě-
ní. Někteří bývalí studenti jsou dnes známými
umělci. Avšak ne mojí zásluhou, měli jsme vý-
borný kolektiv kantorů.
Hodně jste také cestoval. Jaká místa jste
navštívil, a byla vám inspirací?
O prázdninách jsme většinou se ženou Jedno z děl Ladislava Kukly, které bude součástí výstavy na DGM, se jmenuje V hlubině (2016)
podnikali hodně studijních cest. Projeli jsme
v podstatě celou Evropu, severní Ameriku, Izra-
el a část Asie. Pedagogická činnost i tyto cesty v Telči jsem vytvořil projekt velkého kruhu, kde Výstavu v DGM jsem pojal dost netradič-
rozšířily tematické okruhy mé malby. Nedržím jsem použil šedé žulové kameny z lomu v Mrá- ně. Zahrnuje moji tvorbu od roku 1967 až do
se striktně nějakého výtvarného směru, vždy kotíně a krásně nažloutlou okrovou žulu z lomu současnosti. Bude tam vystaveno hodně ma-
potřebuji silnější impulz, ať je to příroda, osob- v Sumrakově. Ty byly promíchané s kameny, lých formátů, které vznikaly v průběhu celého
nosti dějin umění nebo osudy lidí a národů. které 40 let shromažďuji ze svých cest. mého života, a dříve jsem je nevystavoval. Bu-
dou v kontrastu s novějšími objekty, které jem-
Necháváte se inspirovat i českou krajinou? Jaká díla návštěvníci uvidí při vaší ně podložené budou „levitovat“ nad podlahou.
Vysočinu miluji, zejména zasněžené kra- nadcházející výstavě v Domě Gustava Také vystavím tři velké kruhové malby z cyklu
jiny, ostrovy podzimních remízků. V galerii Mahlera? Hvězdné nebe, kterým jsem chtěl vyjádřit poctu
Immanuelu Kantovi. Budou instalované také
nízko nad podlahou, jako jakási Zrcadla reflek-
tující proměny oblohy. Budou tam i některé
větší obrazy. Inspiraci jsem hledal v Laponsku,
na amerických prériích, v Japonsku nebo na No-
vém Zélandě. Není to opis reality, ale uchopení
určité esence těchto zemí.
A co chystáte v příštím roce?
Současná pandemie asi v každém něco
změnila. Měl jsem mít výstavu v kanadském
Québecu, kde jsem na Bienále získal za cyklus
Dreamlands první cenu za malbu. Zúčastnilo
se ho 230 malířů z 24 zemí světa. Koronavir
vše ale odsunul, věřím však, že tuto výstavu
ještě uskutečním. Doufám, že výstava v DGM
návštěvníky zaujme, těším na oboustranné dia-
logy nad mými obrazy. A spolu s DGM srdečně
Výstavní prostor v Domě Gustava Mahlera v minulém roce hostil například díla fotografa Jana Pikouse zveme na vernisáž 19. ledna 2021.