Page 13 - Ježkovy oči 1/2021
P. 13
Ježkovy oči / Leden 2021 / Rozhovor / 13
„Maluji, co mě zaujme a vnitřně inspiruje,“
říká Ladislav Kukla
sili do kněžského semináře v Litoměřicích. Jih-
lava byl kraj – jediná třída v tomto kraji a v něm
dva budoucí kněží. Jeden z nich se později stal
opatem Strahovského kláštera. Bylo zle, vloži-
la se do toho STB, zjistili, že ve třídě jsou děti
katolíků, živnostníků i lékařů. Vyslýchali nás
i naše rodiče a několik z nás vyloučili ze školy,
protože jsme údajně sloužili na trampech polní
mše. Nakonec mého tatínka i primáře jihlavské
nemocnice – katolíka, ve vykonstruovaném pro-
cesu zatkli a uvěznili na tři roky. Na odvolání do
Prahy nás vzali zpět. Maturitu jsme složili, ale
místo studia na akademii jsem dělal dva roky
pomocného dělníka a můj kamarád a spolužák
Pavel Novák – budoucí disident – dokonce jezdil
s fekálním vozem.
A jak jste se dostal k pedagogice?
Po dvou letech mě vzali již jako polepšené-
ho dělníka na Školu uměleckých řemesel v Brně.
Tato škola byla poměrně výjimečná, vzali mě
Ladislav Kukla v podkrovním ateliéru na chatě u Telče, kde často maluje hned do druhého ročníku. Tam jsem již hodně
studoval, mimo školu byla přístupná univerzit-
ní knihovna, hned vedle naší školy bylo Umě-
Ladislav Kukla má za sebou více než 50 let tvůrčí cesty. Jeho život tvarovaly leckoprůmyslové muzeum a galerie s velkou
přílivy i odlivy zaviněné politickým režimem minulého století. „Silná byla knihovnou. Brno bylo politicky volnější, přichá-
potřeba překračování výtvarných konvencí a touha po vnitřní svobodě, kte- zely tam současné umělecké časopisy a publika-
rá se vzpírá všem vnějším tlakům,“ uvádí o něm ředitel jihlavské OGV Dani- ce ze západu. Tam jsem spoustu věcí vstřebal.
Kromě výtvarného umění jsem stále četl, napří-
el Novák. Teprve po sametové revoluci se mohl postavit před studenty a kus klad celého Prousta, Camuse, Sartra, americké
svého poznání předat dál. V průběhu života uspořádal přibližně 90 výstav, beatniky a zamiloval se zde i do jazzové muziky.
nyní svá díla 77letý malíř představí v Domě Gustava Mahlera, kde 19. ledna Pak jsem musel na vojnu, ke konci vojny dostal
2021 začíná jeho výstava Uvnitř krajin / Inside Landscapes. můj bývalý profesor infarkt a ředitel školy, kte-
rý znal mé obrazy, mě požádal, abych vyučoval
místo nemocného profesora. Zároveň mě sám
přihlásil na dálkové studium dějin umění na br-
Jak jste se k umění dostal? tam ve 14 letech přišel malovat. Byly tam bu- něnské univerzitě. Takže v roce 1967 jsem již
Můj tatínek byl zubní lékař, ale jeho vášní doucí silné osobnosti, například Jindřich Boška učil, maloval, měl přátele mezi malíři i jazzový-
bylo malování, které nebylo amatérské. Praco- nebo František Dörfl. mi muzikanty. V br-
val technikou vrstveného reliéfu, miloval příro- Do Jihlavy se přestě- něnském jazz klubu
du, stále u sebe nosil skicáky a já jako dítě seděl hoval z Prahy Theo- Ornis jsem měl popr-
s ním a kreslil. V první třídě lékaři zjistili, že jako dor Bechník, který Nedržím se striktně nějakého vé samostatnou vý-
válečné dítě mám měknutí kostí. Bydleli jsme vystudoval pražskou výtvarného směru, vždy stavu. Přijali mne do
u Prahy, otec byl za války nasazen v Němec- akademii a studoval potřebuji nějaký silnější uměleckého svazu,
ku, ke konci války byl v protifašistickém odboji v Paříži École de Pa- impulz, ať je to příroda, získal jsem malířské
a maminka ani nevěděla, jestli žije. Poté dostal ris. Byl skvělý malíř, osobnosti dějin umění nebo stipendium a již vy-
vyznamenání od generála Svobody. Již v Jihlavě naučil nás přemýšlet osudy lidí a národů. stavoval. Po okupaci
jsem chodil na rehabilitace, ležel v sádrovém o moderním umění, a postupné norma-
lůžku a vynechal celou jednu třídu. Ale naučil při malování vždy lizaci jsem ale byl ze
jsem se plynule číst, inspiraci jsem sbíral napří- zněla klasická hudba svazu vyloučen.
klad z Jacka Londona, pročítal jsem Rychlé šípy, a tady jsem poprvé
časopis Junák i Malý hlasatel. Časem jsem po- slyšel Debbusyho. A jak to pokračovalo dál?
rozuměl Rimbaudovi, zenovým čínským básní- Měl jsem výstavy v Düsseldorfu, Barcelo-
kům, Seifertovi, Dostojevskému a tak dále. Takže jste šel na akademii? ně, New Yorku, nebylo mi ale obnoveno členství
Po základní škole jsem chtěl jít na lesnic- ve Svazu československých výtvarných umělců
Kdy tedy proběhl váš první kontakt se kou školu až do Písku. Rodiče mne přihlásili na a nakonec jsem musel jít pracovat do průmys-
světem umění? jihlavské gymnázium (Střední všeobecně vzdě- lové továrny, aby mě nezavřeli za příživnictví.
Asi v roce 1956 na faře u sv. Jakuba zřídi- lávací škola) do třídy s humanitním zaměřením. Udělal jsem poslední pokus a poslal své práce na
li malířský kroužek pro dospělé. Odvážně jsem Půl roku před maturitou se dva spolužáci přihlá- univerzitu do Uppsaly ve Švédsku. Dostal jsem