Page 13 - Zpravodaj Jihlava 10/2020
P. 13

Ježkovy oči / Říjen 2020                              / Rozhovor /                                               13

          Je vztah stavebníka a úřadu plný trhlin?









                                                                                         bídkou. Odolnost samospráv měnit tuto půdu na
                                                                                         stavební pozemky, stejně jako zákonná možnost
                                                                                         omezit nové formy zástavby, které se neadekvát-
                                                                                         ně pasovaly na omalovánky starých a přežilých
                                                                                         územních plánů, byla prakticky nulová. Těžko
                                                                                                          potom chtít, aby to doká-
                                                                        „Je ale zapotřebí, aby se kvalitní   zaly samosprávy plné čer-
                                                                           projekty začaly realizovat     stvě  zvolených učitelů  či
                                                                                                          lékařů do pozic hlavních
                                                                         a začalo být jasné, co znamená   manažerů města v  pozi-
                                                                           město s kvalitním veřejným     cích primátorů, starostů
                                                                         prostorem, že bydlet v krajském   či jejich náměstků.
                                                                           městě může být tou nejlepší    A  tak nastala  druhá zá-
                                                                         variantou jak pro mladé rodiny,   sadní chyba, kdy samo-
                                                                                tak pro seniory.“         správa začala předávat
                                                                                                          svoji pozici  do rukou
                                                                                                          úředníků státní správy
                                                                                         s důvěrou, že jejich interpretace zákona pomů-
                                                                                         že alespoň legislativně chránit a rozvíjet území
                                                                                         svěřené do jejich politických rukou. Tím se ale
                                                                                         silně posílila moc úřednictva a velmi oslabila síla
                                                                                         samosprávy, a to včetně možnosti učit se použít
                     Náměstek primátorky Vít Zeman zasedá v Komisi pro územní plánování a Komisi pro životní prostředí.   a posílit svoji pozici ve prospěch kvality prostře-
                      Kromě toho je členem  dozorčí rady FC Vysočina a je spoluautorem Zásad pro spolupráci s investory   dí či zlepšení podmínek života obyvatel, a to i ve
                                         a hlavním iniciátorem nezávislé komise pro architekturu a urbanismus.
                                                                                         chvíli, kdy je tato pravomoc či kompetence v zá-
                                                                                         koně jasně definována. V  Jihlavě tato možnost
                                                                                         bohužel doposud nebyla – alespoň prakticky,
          Náměstek  primátorky  pro  oblast  územního  plánování a  životního  pro-      využita. První případy jsou až z letošního roku,
          středí Vít Zeman předloží zastupitelům města na jednání, které proběhne        kdy jsme se jako město postavili za své obyvatele
          v úterý 3. listopadu, nová pravidla pro spolupráci s investory a stavebníky.   u kauzy Hosov, Dolina  či Kronospan a dalších.
          Věří, že jde o první krok k překročení mnohaleté propasti, která se formo-     Poslední třetí chybou, která celý tento proces de-
                                                                                         gradace kvality i užitnosti městského prostředí
          vala od sametové revoluce a znamenala ztráty pro stavebníky i úřady.           završila, byla forma tvorby městských rozpočtů.
                                                                                         Rozpočtové určení daní totiž stanovuje, že tím
                                                                                         jediným a zásadním pro určení výše městského
          Můžete zásady pro spolupráci s investory   ale znamenal také vnitřní degradaci vztahů mu-  rozpočtu, je počet obyvatel. Toto pravidlo na jed-
          stručně popsat?                        nicipality a tedy nedůvěru úředníků státní sprá-  né straně stabilizovalo městské rozpočty a  po-
          Hned na začátku bych zdůraznil spojení dvou   vy ve vlastní samosprávu.        mohlo investicím, na druhé straně ale odstarto-
          slov  –  pravidla  a  spolupráce. Jedná  se  o  kom-  Lobbing a neexistující metodiky, které by nahra-  valo politickou suburbanizaci, hon na obyvatele
          plexní systém (pravidel), pro narovnání vztahů   dily odbornost samosprávy alespoň v klíčových   a snahu každé obce mít na periferii lokalitu plnou
          (spolupráci), mezi veřejným zájmem a investiční   oborech jako je urbánní ekonomika měst, zna-  barevných a různě hranatých domečků, ovšem
          aktivitou developera či stavebníka. Jde o vztah,   menaly  posílení subjektivní potřeby úředníků   bez  jakékoliv  kulturní,  sportovní  či  školské  vy-
          ve kterém jsme se ocitli po třiceti letech svo-  bránit město proti drancování developmentu,   bavenosti. Tím se krajská města a větší okresní
          body. Mezi stavebníky a  veřejnými institucemi   a to i mnohdy chybnou interpretací zákonných   města dostala do neřešitelného a bludného kru-
          vznikla hluboká propast nedůvěry, podezřívání   norem. Věty jako: „To vám nedovolím, přese   hu, kdy se na jedné straně snaží rezidenčními
          a oboustranné snahy vyzrát jeden na druhého.  mne rozhodně neprojdete!“ začaly být běžným   čtvrtěmi konkurovat venkovu, zároveň se tím ale
                                                 slovníkem zaznívajícím z kanceláří jednotlivých   dostávají do finanční pasti. Ekonomický přínos
          Jak jsme se do tohoto stavu dostali?   odborů úřadu. V  takto nastaveném prostředí   z hustoty obyvatel takto založených čtvrtí nemů-
          Porevoluční development vtrhl do většiny čes-  a v takto nastaveném vztahu veřejného sektoru   že pokrýt očekávání těchto obyvatel z  hlediska
          kých měst velmi agresivním způsobem a mnoh-  s tím privátním bylo velice těžké hledat slušného   infrastruktury, a to nemluvím jen o kanalizaci,
          dy s pomocí silného lobbingu měnil územní plány   developera stejně jako erudovaného či osvícené-  elektřině či vodě, ale zejména o sociální a občan-
          ve prospěch svých stavebních aktivit. Zahájil vý-  ho politika. Nemluvě o tom, že samotný úředník   ské vybavenosti – sportovištích, školkách, kul-
          stavbu rezidenčních, logistických a komerčních   málokdy věří v existenci obou ještě dnes.  turních stavbách či provozu MHD.
          zón,  bez  ohledu  na  kapacity  inženýrských  sítí
          nebo ekonomické, sociální či ekologické potřeby   Kde se tedy stala chyba?     A co bude dál?
          měst.                                  První zásadní chyba se stala vrácením miliónů   V  prvé řadě je třeba zapomenout na to, že je
          Tento agresivní způsob nepřinesl jen degradaci   čtverečních metrů půdy restituentům, kteří k ní   chyba pouze na jedné straně. Tak trochu jsme
          městského prostředí a dramatické zhoršení pod-  měli jen minimální vztah a málokdy odolali dru-  na vině všichni. Je tedy zapotřebí chyby přiznat
          mínek užitnosti i  estetiky veřejného prostoru,   hé či třetí návštěvě spekulanta s miliónovou na-  a přestat na sebe vzájemně křičet. Prostě: „Váže-
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18