Page 13 - Zpravodaj Jihlava 09/2020
P. 13
Ježkovy oči / Září 2020 / Rozhovor / 13
„Nové dopravní hřiště se opravdu
povedlo,“ říká krajská koordinátorka BESIP
vyučujeme také v součinnosti se zřizovateli ma-
teřských škol – děti seznamujeme s nejzáklad-
nější rolí chodce a cyklisty. Zároveň se podílíme
i na vzdělávání pedagogického dozoru. Vznikly
různé příručky a metodické plány, jak dopravní
výchovu vyučovat ve školách i ve volném čase,
jak se pohybovat v silničním provozu v organi-
zovaném útvaru chodců nebo jak vhodně apli-
kovat dopravní výchovu do mimoškolní výuky
v rámci družin.
A kam by se podle vás mohlo toto vzdělávání
dál rozvíjet?
Co vnímám jako mezeru v systému, je v sou-
časné době nedostatečné zaměření na žáky
druhých stupňů a studenty středních škol.
Dopravní výchova není povinným předmětem
a vzdělávání dětí tohoto věku probíhá oprav-
du jenom na základě toho, co jim z vlastní
iniciativy nabídne sama škola. Přitom to jsou
děti, které si už mohou udělat řidičák na malý
motocykl a stávají se plnohodnotnými účast-
Veronika Vošická Buráňová pracuje jako krajská koordinátorka BESIP již čtyři roky níky silničního provozu v roli řidiče motorové-
ho vozidla.
Veronika Vošická Buráňová se narodila před devětadvaceti lety v Havlíč- O jejich výuku by se ale měla postarat auto-
kově Brodě. Její otec ji brával na automobilové závody a do dílny, takže škola, není to tak?
k vozům různých druhů měla blízko už od dětství. Po absolvování gymná- Myšlenka, že budoucího řidiče vychová auto-
zia v Humpolci chtěla pracovat pro Policii ČR. Zastavení náborů v roce škola, je podle mne úplně zcestná. Výchova bu-
doucího řidiče a způsob, jakým se bude chovat
2010 ale změnilo její plány. Stala se přijímacím technikem v autoservisu na silnicích, vychází z komplexního sytému.
a vysokou školu vystudovala dálkově. Před čtyřmi lety Veronika našla pro Základním a nejdůležitějším kamenem je role
její zájmy, dovednosti i vzdělání ideální pracovní místo – krajská koor- rodiny. Dítě už do autoškoly přichází s nějak
dinátorka oddělení Ministerstva dopravy ČR BESIP. „Musím říct, že to je nastaveným hodnotovým systémem a učitel už
nemá moc možností, jak to změnit. Navíc až do
práce, která mne neskutečně baví,“ kvituje svou pozici matka dvou dětí. nějakých 22 až 23 let není zcela vyvinuté důleži-
té mozkové centrum, které má u lidí na starost
odpovědnost, schopnost domýšlet své jednání.
BESIP je zaměřen na dopravní výchovu a roz- ce mne ale baví, nekoukám na hodinky, kdy už Tedy v 18 letech, kdy nejčastěji navštěvují auto-
šiřování informací o osvědčených postupech bude konec pracovní doby. Naopak večer ležím školu, je v různých fázích vývoje – někdo je už
v silniční dopravě. Co to ve výsledku zname- v posteli a vymýšlím, co by se dalo ještě udělat zodpovědný a dokáže už domýšlet následky své-
ná, jak vypadá váš běžný den? dál a kam se posunout. Práce mi přinesla na- ho chování, někdo si ale třeba ještě ve 24 letech
Často se účastníme různých akcí nebo jsme je- víc spoustu skvělých nedokáže představit,
jich pořadateli – od přednášek a besed po růz- kontaktů s lidmi, ze co se bude dít, pokud
né vzdělávací semináře, venkovní akce, tábory kterých se stali mí Pokud se podíváme na ty někomu na silnici
nebo setkání. Já jsem navíc takový fanoušek, přátelé. nejčastější příčiny nehod, ublíží.
který mimo jiné sbírá různé materiály k historii tak jsou stále stejné – vysoká
dopravní výchovy a celkově k BESIPu, který exi- Jak tedy pohlížíte rychlost, podcenění dané Jak tedy správného
stuje už přes padesát let. na současné vzdě- situace, nepozornost, alkohol řidiče vychovat?
lávání v silniční do- nebo nedání přednosti v jízdě. Autoškola by měla
Jak to všechno ještě současně s péčí o rodinu pravě? účastníka naučit ří-
zvládnete? Dnes je dopravní vý- dit motorové vozidlo.
Teď na přelomu léta a podzimu máme takovou chova poskytována primárně na prvním stupni A řidiči by měli i po jejím absolvování na sobě
náročnou „houbařskou sezonu“. Člověk se bě- základních škol, protože se děti v deseti letech neustále pracovat. Je super, pokud se někomu
hem prázdnin účastní bezpočtu venkovních stávají plnohodnotnými účastníky silničního podaří zaplatit k výuce i nějaký nadstandard
akcí a pak v září musí ještě zapnout „forsáž“, provozu. Systémem dopravní výchovy na Vyso- – třeba polygon, kde si může vyzkoušet další
protože začíná škola. Naštěstí zima je pak už čině projde až 80 procent všech dětí, což je vel- vlastnosti auta. Není špatná ani myšlenka řidi-
klidnější, protože se přesouváme do konferenč- mi dobrý výsledek. V celé České republice se ale čáku na zkoušku, který funguje v zahraničí, kdy
ních sálů na přednášky nebo besedy. Moje prá- setkáváme s dětmi už dřív, dopravní výchovu dítě může po nějakou dobu řídit za dozoru ro-