Page 13 - Zpravodaj Jihlava 09/2020
P. 13

Ježkovy oči / Září 2020                               / Rozhovor /                                               13

          „Nové dopravní hřiště se opravdu


          povedlo,“ říká krajská koordinátorka BESIP





                                                                                         vyučujeme také v součinnosti se zřizovateli ma-
                                                                                         teřských škol – děti seznamujeme s nejzáklad-
                                                                                         nější rolí chodce a cyklisty. Zároveň se  podílíme
                                                                                         i na vzdělávání pedagogického dozoru. Vznikly
                                                                                         různé příručky a metodické plány, jak dopravní
                                                                                         výchovu vyučovat ve školách i ve volném čase,
                                                                                         jak se pohybovat  v silničním provozu v organi-
                                                                                         zovaném útvaru chodců nebo jak vhodně apli-
                                                                                         kovat dopravní výchovu do mimoškolní výuky
                                                                                         v rámci družin.

                                                                                         A kam by se podle vás mohlo toto vzdělávání
                                                                                         dál rozvíjet?
                                                                                         Co vnímám jako mezeru v systému, je v sou-
                                                                                         časné době nedostatečné zaměření na žáky
                                                                                         druhých stupňů a  studenty středních škol.
                                                                                         Dopravní výchova není povinným předmětem
                                                                                         a vzdělávání dětí tohoto věku probíhá oprav-
                                                                                         du jenom na základě toho, co jim z  vlastní
                                                                                         iniciativy nabídne sama škola. Přitom to jsou
                                                                                         děti, které si už mohou udělat řidičák na malý
                                                                                         motocykl a stávají se plnohodnotnými účast-
                                  Veronika Vošická Buráňová pracuje jako krajská koordinátorka BESIP již čtyři roky  níky silničního provozu v roli řidiče motorové-
                                                                                         ho vozidla.

          Veronika Vošická Buráňová se narodila před devětadvaceti lety v Havlíč-        O jejich výuku by se ale měla postarat auto-
          kově Brodě. Její otec ji brával na automobilové závody a do dílny, takže       škola, není to tak?
          k vozům různých druhů měla blízko už od dětství. Po absolvování gymná-         Myšlenka, že  budoucího řidiče vychová auto-
          zia v Humpolci chtěla pracovat pro Policii ČR. Zastavení náborů v roce         škola, je podle mne úplně zcestná. Výchova bu-
                                                                                         doucího řidiče a způsob, jakým se bude chovat
          2010 ale změnilo její plány. Stala se přijímacím technikem v autoservisu       na silnicích, vychází z  komplexního sytému.
          a vysokou školu vystudovala  dálkově. Před čtyřmi lety  Veronika našla pro     Základním a nejdůležitějším kamenem je  role
          její zájmy, dovednosti i vzdělání  ideální pracovní místo – krajská koor-      rodiny. Dítě už do autoškoly přichází s  nějak
          dinátorka oddělení Ministerstva dopravy ČR BESIP. „Musím říct, že to je        nastaveným hodnotovým systémem a učitel už
                                                                                         nemá moc možností, jak to změnit. Navíc až do
          práce, která mne neskutečně baví,“ kvituje svou pozici matka dvou dětí.        nějakých 22 až 23 let není zcela vyvinuté důleži-
                                                                                         té mozkové centrum, které má u lidí na starost
                                                                                         odpovědnost, schopnost domýšlet své jednání.
          BESIP je zaměřen na dopravní výchovu a roz-  ce mne ale baví, nekoukám  na hodinky, kdy už   Tedy  v 18 letech, kdy nejčastěji navštěvují auto-
          šiřování informací o osvědčených postupech   bude konec pracovní doby. Naopak večer ležím   školu, je  v různých fázích vývoje – někdo je už
          v silniční dopravě. Co to ve výsledku zname-  v posteli a vymýšlím, co by se dalo ještě udělat   zodpovědný a dokáže už domýšlet následky své-
          ná, jak vypadá váš běžný den?          dál a  kam se posunout. Práce mi přinesla na-  ho chování, někdo si ale třeba ještě  ve 24 letech
          Často se účastníme různých akcí nebo jsme je-  víc spoustu skvělých                                nedokáže představit,
          jich pořadateli – od přednášek a besed po růz-  kontaktů s  lidmi,  ze                             co se bude dít, pokud
          né vzdělávací semináře, venkovní akce, tábory   kterých se stali mí   Pokud se podíváme na ty      někomu na silnici
          nebo  setkání.  Já  jsem  navíc  takový fanoušek,   přátelé.      nejčastější příčiny nehod,       ublíží.
          který mimo jiné sbírá různé materiály k historii                tak jsou stále stejné – vysoká
          dopravní výchovy a celkově k BESIPu, který exi-  Jak tedy pohlížíte   rychlost, podcenění dané     Jak tedy správného
          stuje už přes padesát let.             na současné vzdě-        situace, nepozornost, alkohol      řidiče vychovat?
                                                 lávání v  silniční do-   nebo nedání přednosti v jízdě.     Autoškola by měla
          Jak to všechno ještě současně s péčí o rodinu   pravě?                                             účastníka naučit ří-
          zvládnete?                             Dnes je dopravní vý-                                        dit motorové vozidlo.
          Teď na přelomu léta a podzimu máme takovou   chova poskytována primárně na prvním stupni   A řidiči by měli i po jejím absolvování na sobě
          náročnou „houbařskou sezonu“. Člověk se bě-  základních škol, protože se děti v deseti letech   neustále pracovat. Je super, pokud se někomu
          hem  prázdnin účastní  bezpočtu  venkovních   stávají plnohodnotnými účastníky silničního   podaří zaplatit k  výuce i  nějaký nadstandard
          akcí  a  pak  v  září  musí  ještě  zapnout  „forsáž“,   provozu. Systémem dopravní výchovy na Vyso-  – třeba polygon, kde si může vyzkoušet další
          protože začíná škola. Naštěstí zima je pak už   čině projde až 80 procent všech dětí, což je vel-  vlastnosti auta. Není špatná ani myšlenka  řidi-
          klidnější, protože se přesouváme do  konferenč-  mi dobrý výsledek. V celé České republice se ale   čáku na zkoušku, který funguje v zahraničí, kdy
          ních sálů na přednášky nebo besedy. Moje prá-  setkáváme s  dětmi už dřív, dopravní výchovu   dítě může po nějakou dobu řídit za dozoru ro-
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18