Page 8 - Zpravodaj Jihlava 09/2020
P. 8
8 / Anketa / Ježkovy oči / Září 2020
Anketa mezi zastupiteli města
Nový školní rok je po delších prázdninách opět tady, proto jsme se zastupitelů zeptali: Jak pohlížíte na sou-
časný rozvoj vzdělávání a kam by mělo dále směřovat?
Záleží na úhlu pohledu. Jiný bude názor tele škol město Jihlava plní úspěšně. Do budoucna je však nutné udržet
pedagoga, jiný zřizovatele, jiný rodiče, jiný po- spíše růst prostředků, aby nedocházelo ke stagnaci, ale rozvoji škol. Jsme
litika. Navíc se budou lišit i názory uvnitř uve- jedním z mála měst, která vyřešila kapacitu MŠ a po léta téměř ilegálně
dených skupin. provozuje i zařízení typu dětských jeslí.
Bylo by potřeba stanovit alespoň výcho- Potřebným se mi jeví i zapojování studentů i pedagogů středních
diska nebo lépe cíle, ke kterým by školství mělo škol do života města, což se zatím daří jen částečně. Pozitivní je rozvoj
směřovat. vztahů s VŠPJ.
Období posledních 30 let bylo ve středním Rovněž Kraj Vysočina je v mnohém průkopníkem. Za vše bych zmí-
školství ve znamení masivního posilování ma- nil alespoň podporu technického vzdělávání a stipendia pro vybrané uč-
turitních oborů na úkor učňovského školství. ňovské obory. Cením si spolupráce s městem, je však potřeba toto rozši-
Je však přinejmenším sporné, že by to vedlo k růstu vzdělanosti obyva- řovat i na další oblasti.
telstva. Spíše se zdá, že se úroveň vzdělání přizpůsobuje studentům Co se týká výše uvedených názorů: pokud by se měly realizovat, ne-
a dochází k jejímu celkovému poklesu. To má vliv i na základní a vyso- stačí síly města ani kraje, je nutná vize celého školství, která bude široce
koškolské vzdělávání. Na ZŠ dochází k poklesu motivace talentovaných přijata a nezmění se s každým novým ministrem.
žáků („vždycky se někam dostanu“), případně jejich odlivu na víceletá PaedDr. Ing. Rudolf Chloupek
gymnázia. pedagog, zastupitel města Jihlavy za ČSSD
U SŠ však je pozoruhodná rostoucí neúspěšnost u maturit, i když
požadavky (zejména u státní části zkoušky) stále klesají a usilovně se hle-
dá cesta k tomu, aby všichni uspěli. Odpovědět na tuto otázku je velmi složité
Naopak ve vysokém školství dochází k velkému nárůstu počtu stu- a je potřeba se na téma podívat komplexně. Ško-
dentů, zejména na humanitních oborech. Zde ovšem chybí měřítko kva- ly, jejich ředitelé a učitelé, jsou v současné době
lity vzdělávání. z důvodu nutnosti transformace pod obrovským
Pokud se týká různých reforem školství, je zřejmé, že byly povětšině tlakem. Transformace, neboli neustálá přemě-
formální. K většímu zastoupení modernějších metod vzdělávání dochází na, se děje ve všech oborech, je všudypřítomná
sporadicky a jde spíše na vrub osvícených učitelů a ředitelů, než na konto a je logické, že i školství na ni musí reagovat.
systému daného státem. Velmi rozporuplně pak dopadlo i poměrně násil- Není to ale práce „pouze“ pro učitele a ředitele,
né zavedení inkluze žáků s různými typy postižení. Zkrátka pokus o jed- ale i pro rodiče, média, veřejnost a v neposlední
notnou školu, která poskytne všem stejně kvalitní vzdělání bez ohledu na řadě pro zřizovatele.
jejich nadání, schopnosti a píli se míjí účinkem. Je potřeba, aby ti, kteří rozhodují, rozuměli práci učitele, věděli,
Bohužel však nefunguje ani prostupnost mezi jednotlivými typy škol z čeho se skládá, co obnáší, co učitel všechno musí, co mu schází, co by
(chtělo by se říci úrovněmi). Neúspěšní studenti maturitních oborů jen potřeboval. Cíl máme všichni stejný – aby se každé dítě učilo naplno, s ra-
zřídka hledají učební obor, raději volí méně náročný jiný obor maturitní. dostí a s rovnými šancemi, zůstalo motivované, rozvíjelo klíčové kompe-
Přestup z učebního oboru na maturitní už je pouze snem. tence, učilo se tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy. Věřím, že toto
Další diskutovanou otázkou je finanční zabezpečení vzdělávání. chce i každý učitel, a že je potřeba ho v tom podpořit, znovu posílit jeho
Nejde zdaleka jenom o nejviditelnější platy pracovníků ve školství. Velmi prestiž místo neustálého tlaku a výčtu, co všechno nezvládá (aktuálně
důležité je i adekvátní vybavení škol, zajištění jejich provozu, možnost vede v médiích distanční výuka, formativní hodnocení, jiné výukové me-
rozvoje. tody, penzum učiva atd.).
Kromě popsaného stavu školství jako takového je však zapotřebí Mění se i role zřizovatele, který doposud plnil spíše provozní funkci,
sledovat i důsledky ve společnosti. Často je slyšet stesky zaměstnavatelů přerozděloval finance a zajišťoval, aby se na školách svítilo, topilo, popř.
na nedostatek kvalifikovaných pracovníků všech úrovní (zejména však škola byla dobře vybavená. I na té nejvyšší úrovni, tj. ve strategiích a návr-
řemeslníků), projevuje se nedostatek IT odborníků, techniků, ale už i lé- zích MŠMT, je nyní zvýrazněna potřeba nové role středního článku, který
kařů. usnadní komunikaci mezi školami a centrem (MŠMT). Zřizovatel by tak
Tím se vracím k úvodní otázce. Podle mého názoru bychom neměli měl být zodpovědný za rozvoj vzdělávání v jeho regionu a za zajištění kva-
rezignovat na úroveň maturit jako nezbytné vstupenky na VŠ. To však lity výuky, její podpory, ať už ve formě podpůrné infrastruktury nebo nut-
znamená, že ke studiu takto koncipovaných oborů by měli být přijímáni né součinnosti se školami v měkkých oblastech řízení.
pouze studenti, kteří mají pro úspěšné studium předpoklady. Ty může Musíme hledat cesty, jak nabízet školám zdroje bez další nutné ad-
nejlépe posoudit základní škola (jednorázová přijímací zkouška nemusí ministrativy, jak je „odbřemenit“, jak zajistit, aby každá škola v našem
být objektivní, bylo by ale potřeba garantovat úroveň znalostí ze ZŠ). Zde městě byla tou nejlepší, jak nabídnout ředitelům i učitelům pomoc tam,
je možné se inspirovat v zahraničí (např. Nizozemí). kde budou potřebovat. V Jihlavě jsme už s s prvními kroky k realizaci
Tím ale vůbec nechci říci, že kvalitní střední vzdělání není potřebné této vize začali, probíhá analýza potřeb základních škol, jejímž cílem je
i pro ty, kteří o VŠ studiu neuvažují. Naopak, pokud budou tyto (učební) identifikovat požadavky, klíčové výzvy a možnosti jejich řešení na jed-
obory posíleny o žáky, kteří se nyní snaží o různé obory SŠ, z nichž nachá- notlivých školách - a hlavně, snažit se s řešením školám finančně, admi-
zejí jen obtížně uplatnění, téměř automaticky se zlepší i úroveň tohoto nistrativně, odborně nebo organizačně pomoci. A jsem ráda, že začneme
typu vzdělávání. Prostě maturita nemůže být jednotná od gymnázia po s touto cílenou pomocí „na míru“ už od začátku nového školního roku
operátora uličního úklidu. Je však potřeba jedním dechem dodat, že musí a doufám, že se v návrhu rozpočtu na další školní rok podaří dosáhnout
existovat cesta, jak se dostat k vyššímu typu vzdělání včetně univerzitní- shody na navýšení prostředků pro podporu školám v jimi označených
ho, pokud uchazeč prokáže potřebné schopnosti a vůli. konkrétních oblastech.
Město jako zřizovatel mateřských a základních škol musí zajistit Ing. Lenka Mikletičová
možnost povinné školní docházky, odpovídá ale i za úroveň zřizovaných pedagožka,
škol a zařízení. Domnívám se, že v mezích svých možností úlohu zřizova- zastupitelka města Jihlavy za Fórum Jihlava