Page 9 - Zpravodaj Jihlava 07-08/2021
P. 9
Ježkovy oči / Červenec–srpen 2021 / Strategie / 9
Prezenční výuku nic nenahradí, shodují
se učitelé. Děti si chválí pozdější vstávání
Ke konci školního roku se žáci vrátili do školních lavic. Jak se za distanční
výukou ohlíží učitelé z jihlavských základních škol? A co na to děti? Celý člá-
nek, všechny rozhovory se žáky i učiteli k distanční výuce a další informace
o projektu Eduzměny v Jihlavě najdete na webu jihlavamluvi.cz/eduzmena.
„Nejdřív jsem byla ostýchavější, ale pak llárova Daniel Hanzl, který učí i na vysoké škole
jsem si říkala, že by to někomu mohlo pomoct. a má tak přímé srovnání.
Tak jsem do toho šla a dávala svoje videa i ve- Učitelka Mirka Votavová ze ZŠ Nad Plovár-
řejně,“ vzpomíná učitelka Iva Divišová ze ZŠ nou považuje za nevýhody distanční výuky delší
Havlíčkova, která během distanční výuky zača- dobu, kterou děti vsedě trávily u obrazovek tele-
la nahrávat edukační videa na YouTube. „Když fonů a počítačů, rušivé prostředí domova nebo
jsem se dívala na data o sledovanosti, bylo vidět, technické potíže. A přestože se všichni snažili
že to pomohlo i dalším žákům. Napsali mi i ně- učit co nejinteraktivněji, bojovali v posledních
jací rodiče, že děkují, že si moje videa našli a že měsících s upadající pozorností dětí.
jim to pomohlo,“ těší ji. „Některé děti to neměly jednoduché, pro-
V tom, že prezenční výuku nedokáže nic tože se musely starat o mladší sourozence. i rodičů se zásadně zlepšila a nabyté dovednosti
plnohodnotně nahradit, se shoduje s dalšími Sama jsem máma, takže když byly školky za- chtějí mnozí učitelé využívat nadále. A přestože
oslovenými kolegy. vřené, musela jsem to řešit. Dcera mi seděla na se mezi čtyřicítkou oslovených žáků z prvního
„Pokud má dál fungovat distanční výuka, klíně a občas byla součástí naší online výuky,“ stupně čtyř jihlavských základních škol našli
tak na jiném stupni vzdělávání, než je primár- zmiňuje. většinou zastánci prezenční výuky, pochvalova-
ní. Vzájemný kontakt dětí a vyučujícího je tady Na distanční výuce ale všichni dokázali na- ly si děti na distanční výuce zejména možnost
naprosto zásadní,“ říká učitel 3. třídy na ZŠ Ko- jít i pozitiva. Digitální gramotnost učitelů, dětí později vstávat.
Sucho a vlny veder jako hrozba,
zelené plochy i zemědělství jako řešení
Devět otázek, téměř 250 odpovědí
a o jeden krok blíže adaptační strategii!
V květnu měli obyvatelky a obyvatelé
Jihlavy možnost zapojit se do tematické anke-
ty a sdílet své pohledy na to, jak by se mohlo
město lépe přizpůsobit dopadům měnícího se
klimatu. A jaké jsou závěry? Přes 74 % dotáza-
ných označilo změnu klimatu pro město jako
hrozbu, konkrétně má přes 80 % dotázaných
největší zkušenosti za posledních pět let s vl-
nami veder a se suchem. Právě sucho, nedosta-
tek vody v řekách a také nedostatek pitné vody
byly označené za závažné problémy v kontextu
současnosti a i s ohledem na budoucnost, a sice
rok 2050. Místo, které bylo identifikované nej-
větším počtem dotázaných za nejméně vhodné
pro návštěvu právě při vlnách veder, nebude
pro mnohé překvapením – jedná se o Masa- Z ankety vzešla například mapa míst, kde se Jihlavané v horkých dnech cítí dobře
rykovo náměstí. Naopak míst, které jsou při
vysokých teplotách vyhledávanými, je několik
– akvapark, Stará plovárna, oblast okolo zoo s půdou v zemědělství. Zajímavostí je, že pro čitě – dostatek informací o změně klimatu má
a lesopark Heulos. každé z těchto řešení se vyjádřilo přes 90 % zhruba jen 38 % respondentů!
Co se týče způsobu řešení zmíněných do- respondentů. Na dotaz, jak posilují odolnost Strategie má vzniknout do poloviny příš-
padů měnícího se klimatu, největší podporu města samotní dotázaní, odpověděla většina tího roku. Anketu pořádalo statutární město
má tvorba nových ploch zeleně, zachytávání tak, že má zateplený, a tedy dobře izolovaný Jihlava ve spolupráci se společností CI2, o. p. s.
srážkové vody a v neposlední řadě vidí dotáza- byt či dům, snižují spotřebu vody a pečují o ze- Tvorba adaptační strategie je podpořena z Nor-
ní potenciál v udržitelném způsobu nakládání leň. A existuje prostor pro zlepšení? Zcela ur- ských fondů.