Page 9 - Zpravodaj Jihlava 07-08/2021
P. 9

Ježkovy oči / Červenec–srpen 2021                     / Strategie /                                               9

          Prezenční výuku nic nenahradí, shodují


          se učitelé. Děti si chválí pozdější vstávání





          Ke konci školního roku se žáci vrátili do školních lavic. Jak se za distanční
          výukou ohlíží učitelé z jihlavských základních škol? A co na to děti? Celý člá-
          nek, všechny rozhovory se žáky i učiteli k distanční výuce a další informace
          o projektu Eduzměny v Jihlavě najdete na webu jihlavamluvi.cz/eduzmena.




              „Nejdřív  jsem  byla  ostýchavější,  ale  pak   llárova Daniel Hanzl, který učí i na vysoké škole
          jsem si říkala, že by to někomu mohlo pomoct.   a má tak přímé srovnání.
          Tak jsem do toho šla a dávala svoje videa i ve-  Učitelka Mirka Votavová ze ZŠ Nad Plovár-
          řejně,“ vzpomíná učitelka Iva Divišová ze ZŠ   nou považuje za nevýhody distanční výuky delší
          Havlíčkova, která během distanční výuky zača-  dobu, kterou děti vsedě trávily u obrazovek tele-
          la nahrávat edukační videa na YouTube. „Když   fonů a počítačů, rušivé prostředí domova nebo
          jsem se dívala na data o sledovanosti, bylo vidět,   technické potíže. A přestože se všichni snažili
          že to pomohlo i dalším žákům. Napsali mi i ně-  učit co nejinteraktivněji, bojovali v  posledních
          jací rodiče, že děkují, že si moje videa našli a že   měsících s upadající pozorností dětí.
          jim to pomohlo,“ těší ji.                  „Některé děti to neměly jednoduché, pro-
              V  tom, že  prezenční  výuku nedokáže nic   tože se musely starat o  mladší sourozence.   i rodičů se zásadně zlepšila a nabyté dovednosti
          plnohodnotně  nahradit,  se  shoduje  s  dalšími   Sama jsem máma, takže když byly školky za-  chtějí mnozí učitelé využívat nadále. A přestože
          oslovenými kolegy.                     vřené, musela jsem to řešit. Dcera mi seděla na   se mezi čtyřicítkou oslovených žáků z prvního
              „Pokud má dál fungovat distanční výuka,   klíně a občas byla součástí naší online výuky,“   stupně  čtyř  jihlavských  základních  škol  našli
          tak na jiném stupni vzdělávání, než je primár-  zmiňuje.                       většinou zastánci prezenční výuky, pochvalova-
          ní. Vzájemný kontakt dětí a vyučujícího je tady   Na distanční výuce ale všichni dokázali na-  ly si děti na distanční výuce zejména možnost
          naprosto zásadní,“ říká učitel 3. třídy na ZŠ Ko-  jít i pozitiva. Digitální gramotnost učitelů, dětí   později vstávat.


          Sucho a vlny veder jako hrozba,

          zelené plochy i zemědělství jako řešení



          Devět otázek, téměř 250 odpovědí
          a o jeden krok blíže adaptační strategii!

              V  květnu  měli  obyvatelky  a  obyvatelé
          Jihlavy možnost zapojit se do tematické anke-
          ty a sdílet své pohledy na to, jak by se mohlo
          město lépe přizpůsobit dopadům měnícího se
          klimatu. A jaké jsou závěry? Přes 74 % dotáza-
          ných označilo změnu klimatu pro město jako
          hrozbu,  konkrétně  má přes  80  %  dotázaných
          největší zkušenosti za posledních pět let s vl-
          nami veder a se suchem. Právě sucho, nedosta-
          tek vody v řekách a také nedostatek pitné vody
          byly označené za závažné problémy v kontextu
          současnosti a i s ohledem na budoucnost, a sice
          rok 2050. Místo, které bylo identifikované nej-
          větším počtem dotázaných za nejméně vhodné
          pro návštěvu právě při vlnách veder, nebude
          pro mnohé překvapením – jedná se o  Masa-                      Z ankety vzešla například mapa míst, kde se Jihlavané v horkých dnech cítí dobře
          rykovo náměstí. Naopak míst, které jsou při
          vysokých teplotách vyhledávanými, je několik
          – akvapark, Stará plovárna, oblast okolo zoo   s půdou v zemědělství. Zajímavostí je, že pro   čitě – dostatek informací o změně klimatu má
          a lesopark Heulos.                     každé z  těchto řešení se vyjádřilo přes 90 %   zhruba jen 38 % respondentů!
              Co se týče způsobu řešení zmíněných do-  respondentů. Na dotaz, jak posilují odolnost   Strategie má vzniknout do poloviny příš-
          padů měnícího se klimatu, největší podporu   města samotní dotázaní, odpověděla většina   tího roku. Anketu pořádalo statutární město
          má tvorba nových ploch zeleně, zachytávání   tak, že má zateplený, a  tedy dobře izolovaný   Jihlava ve spolupráci se společností CI2, o. p. s.
          srážkové vody a v neposlední řadě vidí dotáza-  byt či dům, snižují spotřebu vody a pečují o ze-  Tvorba adaptační strategie je podpořena z Nor-
          ní potenciál v udržitelném způsobu nakládání   leň. A existuje prostor pro zlepšení? Zcela ur-  ských fondů.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14