Page 8 - Zpravodaj Jihlava 07-08/2021
P. 8

8                                                     / Rozhovor /                           Ježkovy oči / Červenec–srpen 2021

          Budoucnost Jihlavy má několik scénářů





                                                                                         prochází dynamickými změnami a některé jevy
                                                                                         se budou proměňovat v  následujících letech
                                                                                         opravdu rychle – mám teď na mysli například
                                                                                         transformaci ekonomik na udržitelné fungová-
                                                                                         ní, kterou připravuje evropská legislativa a fon-
                                                                                         dy v návaznosti na Green Deal – Zelenou doho-
                                                                                         du. Jihlava a její zázemí nestíhá trendy v oblasti
                                                                                         využívání obnovitelných zdrojů energie nebo
                                                                                         cirkulární ekonomiky. Akademie nám poskytla
                                                                                         odborné podklady  k  tomu,  abychom  se mohli
                                                                                         s pracovními skupinami relevantně dívat do bu-
                                                                                         doucna a promýšlet dopady světového dění na
                                                                                         naše město. Scénáře budoucího vývoje si může
                                                                                         pročíst každý a možná dle názvu odhadnete je-
                                                                                         jich podstatu – jmenují se Ekonomický indivi-
                                                                                         dualismus, Bezpečný přístav Jihlava a  Chytrá
                                                                                         správa pro všechny. Každý, kdo zde žije, si může
                                                                                         po přečtení scénářů říct, co bych chtěl udělat
                                                                                         proto, aby se dobré obrazy budoucnosti naplni-
                                                                                         ly, nebo nežádoucí vývoj nestal.

                                                                                         Kde se může veřejnost seznámit se všemi
                                                                                         podklady a mezivýstupy z tvorby Strategie?
          Tvorba nového strategického plánu pro Jihlavu do roku 2032 se před prázdni-        Na webových stránkách www.probereme-
          nami přehoupla do další fáze. V předchozích měsících byla zpracována řada      jihlavu.cz dáváme do sekce “archiv” veškeré
          analytických podkladů, proběhlo velké dotazování názorů na stav města u ve-    analýzy, dílčí výstupy. Výsledky z  dotazování
          řejnosti, osm pracovních skupin pracovalo na tzv. SWOT analýze města, tedy     veřejnosti  jsme  dali  a  budeme  dávat  do  sekce
                                                                                         “výsledky dotazníků”.  Najdete  tam například
          definování silných a slabých stránek. Trendy, které nemá Jihlava jak ovlivnit   pro nás zajímavé zjištění, že Prior vnímají nega-
          a bude se jim buď muset přizpůsobit, nebo je využít ve svůj prospěch, před-    tivně lidé mladší 50 let.
          stavilo pracovním skupinám Technologické centrum Akademie věd. Více ke
          strategii najdete v rozhovoru s primátorkou města Karolínou Koubovou.          Jak radnice nakládá s názory veřejnosti ze
                                                                                         zmíněných dotazníkových šetření?
                                                                                             Asi padesát z nich bylo akutních, ty jsme
                                                                                         řešili sami nebo předali k  řešení subjektům,
                                                                                         které jsou za ně zodpovědné. Útvar městského
          Jaké jsou pro vás, jako obyvatelku města,   Nejzajímavější je rozhodně práce nad   architekta využívá podněty při řešení územních
          nejzajímavější poznatky z mapování, v jakém   finanční analýzou, která ve spojení se sna-  studií – v květnu a v červnu šlo o projekty, které
          stavu Jihlava je?                      hou o  udržitelný rozvoj města ukazuje nové   se týkaly Doliny a Hruškových Dvorů. Z virtu-
              Především mě potěšilo, že se v mapování   perspektivy i  bariéry v  práci jak s  rozpočtem   álních kaváren vzešlo nejvíce podnětů k dopra-
          objevily problémy a  nápady, o  kterých úřad ví   města, tak s investičním plánem. Tuto analýzu   vě. Obratem jsme ty, které se týkaly parkování,
          a ve většině případů je nějakým způsobem už   jsme dělali v rámci úřadu a je potřeba poděko-  využili pro tvorbu koncepce parkování. V mapě
          řeší. Potvrdilo se tedy, že úřad má dobrý pře-  vat všem, kteří se na ní podíleli, zejména kole-  se několik podnětů týkalo také vzhledu výloh,
          hled o  tom, v  jakém stavu Jihlava je. A  úplně   gům z  ekonomického odboru a  následně pak   vitrín, zkrátka reklamních ploch v centru. Jsem
          nejzajímavější z  celého mapování s  veřejností   z  GIS oddělení, protože řadu dat překlápíme   ráda, že jsme již v té době měli před dokončením
          je pro mě fakt, v jak klidném a konstruktivním   do map. Vít Zeman, který má na starosti rozvoj   kartotéku vizuálního smogu, která nám pomů-
          tónu se všechny kavárny nesly. Čekala jsem,   území a celkem podrobně řeší i agendu udrži-  že zbavit se nevzhledným reklam na městském
          že se tam budou chtít lidé i vynadávat, ale to se   telnosti, pospojoval s kolegy souvislosti, které   majetku a  zároveň do budoucna pomůže vy-
          vůbec nestalo, myslím, že ani jednou. Bylo to   do budoucna velmi pomůžou při výstavbách   lepšit reklamní plochy vzhledem k charakteru
          věcné a z toho mám dobrý pocit. Velkou radost   či řešení pravidelných dilemat, zda některou   města i firmám. Mapu s podněty plníme našimi
          jsem měla z části mapování, která probíhala ve   investici dělat nebo nedělat, a tím pádem uleh-  odpověďmi  –  chceme  dát  všem,  kteří  s  námi
          školkách a v prvních a druhých třídách základ-  čí rozpočtu. Celá tato část má vliv na kvalitu   strávili čas při mapování stavu města vědět, jak
          ních škol, kde jsme taktéž ptali dětí na to, co je   veřejného prostoru a užívání prostranství, na   jsme s jejich podněty naložili.
          v Jihlavě baví a nebaví. Chceme je zapojovat co   stabilitu rozpočtu a ve výsledku i kvalitu života   A co se týče dotazníku, který běžel v břez-
          nejdříve, aby znali svoje město, aby věděli, jaké   v Jihlavě.                 nu, tak to je studnice dat. Zjišťujeme z ní, kdo
          jsou zde památky, aby uměli pojmenovat to, co                                  jsou lidé, kteří například oceňují ZOO nebo
          je ve městě baví. Vztah dítěte s městem se pro-  V čem vidíte přínos zapojení týmu   osobnost Gustava Mahlera podle věku, počtu
          jeví v dospělosti, v chuti se sem vrátit a o svůj   Technologického centra Akademie věd do   dětí, vzdělání. Jsou to pro nás data, která nám
          domov se starat.                       spolupráce s radnicí?                   mohou pomoci vylepšit komunikaci našich pro-
                                                     Strategii chceme ambiciózní, ale reálnou.   jektů směrem k  veřejnosti. Také nám mohou
          Co jsou pro vás nejzajímavější poznatky   Nechceme do ní dávat jen projekty, které tu   pomoci lépe hledat řešení problémů, která jsou
          v oblasti fungování úřadu?             máme dlouhodobě nachystané. Zároveň svět   pro spokojenost lidí ve městě důležitá.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13