Page 8 - Zpravodaj Jihlava 07-08/2021
P. 8
8 / Rozhovor / Ježkovy oči / Červenec–srpen 2021
Budoucnost Jihlavy má několik scénářů
prochází dynamickými změnami a některé jevy
se budou proměňovat v následujících letech
opravdu rychle – mám teď na mysli například
transformaci ekonomik na udržitelné fungová-
ní, kterou připravuje evropská legislativa a fon-
dy v návaznosti na Green Deal – Zelenou doho-
du. Jihlava a její zázemí nestíhá trendy v oblasti
využívání obnovitelných zdrojů energie nebo
cirkulární ekonomiky. Akademie nám poskytla
odborné podklady k tomu, abychom se mohli
s pracovními skupinami relevantně dívat do bu-
doucna a promýšlet dopady světového dění na
naše město. Scénáře budoucího vývoje si může
pročíst každý a možná dle názvu odhadnete je-
jich podstatu – jmenují se Ekonomický indivi-
dualismus, Bezpečný přístav Jihlava a Chytrá
správa pro všechny. Každý, kdo zde žije, si může
po přečtení scénářů říct, co bych chtěl udělat
proto, aby se dobré obrazy budoucnosti naplni-
ly, nebo nežádoucí vývoj nestal.
Kde se může veřejnost seznámit se všemi
podklady a mezivýstupy z tvorby Strategie?
Tvorba nového strategického plánu pro Jihlavu do roku 2032 se před prázdni- Na webových stránkách www.probereme-
nami přehoupla do další fáze. V předchozích měsících byla zpracována řada jihlavu.cz dáváme do sekce “archiv” veškeré
analytických podkladů, proběhlo velké dotazování názorů na stav města u ve- analýzy, dílčí výstupy. Výsledky z dotazování
řejnosti, osm pracovních skupin pracovalo na tzv. SWOT analýze města, tedy veřejnosti jsme dali a budeme dávat do sekce
“výsledky dotazníků”. Najdete tam například
definování silných a slabých stránek. Trendy, které nemá Jihlava jak ovlivnit pro nás zajímavé zjištění, že Prior vnímají nega-
a bude se jim buď muset přizpůsobit, nebo je využít ve svůj prospěch, před- tivně lidé mladší 50 let.
stavilo pracovním skupinám Technologické centrum Akademie věd. Více ke
strategii najdete v rozhovoru s primátorkou města Karolínou Koubovou. Jak radnice nakládá s názory veřejnosti ze
zmíněných dotazníkových šetření?
Asi padesát z nich bylo akutních, ty jsme
řešili sami nebo předali k řešení subjektům,
které jsou za ně zodpovědné. Útvar městského
Jaké jsou pro vás, jako obyvatelku města, Nejzajímavější je rozhodně práce nad architekta využívá podněty při řešení územních
nejzajímavější poznatky z mapování, v jakém finanční analýzou, která ve spojení se sna- studií – v květnu a v červnu šlo o projekty, které
stavu Jihlava je? hou o udržitelný rozvoj města ukazuje nové se týkaly Doliny a Hruškových Dvorů. Z virtu-
Především mě potěšilo, že se v mapování perspektivy i bariéry v práci jak s rozpočtem álních kaváren vzešlo nejvíce podnětů k dopra-
objevily problémy a nápady, o kterých úřad ví města, tak s investičním plánem. Tuto analýzu vě. Obratem jsme ty, které se týkaly parkování,
a ve většině případů je nějakým způsobem už jsme dělali v rámci úřadu a je potřeba poděko- využili pro tvorbu koncepce parkování. V mapě
řeší. Potvrdilo se tedy, že úřad má dobrý pře- vat všem, kteří se na ní podíleli, zejména kole- se několik podnětů týkalo také vzhledu výloh,
hled o tom, v jakém stavu Jihlava je. A úplně gům z ekonomického odboru a následně pak vitrín, zkrátka reklamních ploch v centru. Jsem
nejzajímavější z celého mapování s veřejností z GIS oddělení, protože řadu dat překlápíme ráda, že jsme již v té době měli před dokončením
je pro mě fakt, v jak klidném a konstruktivním do map. Vít Zeman, který má na starosti rozvoj kartotéku vizuálního smogu, která nám pomů-
tónu se všechny kavárny nesly. Čekala jsem, území a celkem podrobně řeší i agendu udrži- že zbavit se nevzhledným reklam na městském
že se tam budou chtít lidé i vynadávat, ale to se telnosti, pospojoval s kolegy souvislosti, které majetku a zároveň do budoucna pomůže vy-
vůbec nestalo, myslím, že ani jednou. Bylo to do budoucna velmi pomůžou při výstavbách lepšit reklamní plochy vzhledem k charakteru
věcné a z toho mám dobrý pocit. Velkou radost či řešení pravidelných dilemat, zda některou města i firmám. Mapu s podněty plníme našimi
jsem měla z části mapování, která probíhala ve investici dělat nebo nedělat, a tím pádem uleh- odpověďmi – chceme dát všem, kteří s námi
školkách a v prvních a druhých třídách základ- čí rozpočtu. Celá tato část má vliv na kvalitu strávili čas při mapování stavu města vědět, jak
ních škol, kde jsme taktéž ptali dětí na to, co je veřejného prostoru a užívání prostranství, na jsme s jejich podněty naložili.
v Jihlavě baví a nebaví. Chceme je zapojovat co stabilitu rozpočtu a ve výsledku i kvalitu života A co se týče dotazníku, který běžel v břez-
nejdříve, aby znali svoje město, aby věděli, jaké v Jihlavě. nu, tak to je studnice dat. Zjišťujeme z ní, kdo
jsou zde památky, aby uměli pojmenovat to, co jsou lidé, kteří například oceňují ZOO nebo
je ve městě baví. Vztah dítěte s městem se pro- V čem vidíte přínos zapojení týmu osobnost Gustava Mahlera podle věku, počtu
jeví v dospělosti, v chuti se sem vrátit a o svůj Technologického centra Akademie věd do dětí, vzdělání. Jsou to pro nás data, která nám
domov se starat. spolupráce s radnicí? mohou pomoci vylepšit komunikaci našich pro-
Strategii chceme ambiciózní, ale reálnou. jektů směrem k veřejnosti. Také nám mohou
Co jsou pro vás nejzajímavější poznatky Nechceme do ní dávat jen projekty, které tu pomoci lépe hledat řešení problémů, která jsou
v oblasti fungování úřadu? máme dlouhodobě nachystané. Zároveň svět pro spokojenost lidí ve městě důležitá.