Page 8 - Zpravodaj Jihlava 06/2021
P. 8

8                                                     / Rozhovor /                                Ježkovy oči / Červen 2021

          Dětem pomůže zlepšit


          komunikaci Výuková kostka plná her





                                                                                             U každé hry je přesně popsán návod, jak ji
                                                                                         využít. Je tam uveden cíl a jednotlivé kroky. Pe-
                                                                                         dagog si může kostku otevřít a vzít si to, co po-
                                                                                         třebuje. V případě zájmu poskytnu konzultaci,
                                                                                         seznámíme se s jednotlivými hrami a vysvětlí-
                                                                                         me si jejich smysl. Jsou to takové pracovní dílny
                                                                                         a je to vždy moc příjemné setkání.

                                                                                         Co všechno hry z Výukové kostky rozvíjí?

                                                                                             Ve Výukové kostce jsou vedle dechových
                                                                                         cvičení i aktivity na rozvoj slovní zásoby, vyja-
                                                                                         dřovací obratnosti a také zajímavé postupy pro
                                                                                         rozvoj vyprávění. Všechny hry jsou u dětí ověře-
                                                                                         né a také velmi oblíbené. Jedná se o příběhové
                                                                                         mapy, které jim dávají návod jak vyprávět.  Je
                                                                                         to vlastně obrázková osnova. Na tuto aktivitu
                                                                                         navazují i komunikační okénka. V dnešní době
                                                                                         je u některých dětí problematické sluchové vní-
                                                     Některé prvky Výukové kostky vznikly z nápadů dětí  mání, a to přímo souvisí se vzděláváním. Jedná
                                                                                         se o  sluchové rozlišování sykavek, měkkých
                                                                                         a tvrdých souhlásek a délek samohlásek. Často
                                                                                         se jim vytýká, že zapomínají čárky nebo háčky,
          Školní děti v posledním roce na distanční výuce komunikují hlavně za pomo-     ale mnohdy je problém právě ve sluchovém vní-
          ci počítačové klávesnice a myši. I ve volném čase málo mluví a spíš klikají na   mání. Právě proto vznikly hry, které jsou cíleny
          mobilní telefony. „Za poslední rok pozorujeme u dětí zhoršení v oblasti ko-    na tuto oblast. Pedagog je může využívat nejen
          munikace. Není to ale jen otázka distanční výuky. Celorepublikově je dlouho-   s celou třídou, kdy děti kooperují a doplňují se,
                                                                                         ale v případě potřeby i individuálně. Pokud má
          době podhodnocené pokrytí klinickými logopedy, a tak zůstává hodně práce       dítě například problém s určováním hlásky na
          s výslovností a obecně s rozvojem komunikace na škole. V rámci projektu        začátku nebo na konci slova, vybere si v kostce
          Podpůrné sítě inkluzivního vzdělávání jsme si právě pomoc učitelům na ško-     několik her, které jsou šité přímo na míru podle
          lách s rozvojem komunikačních dovedností žáků dali jako jeden z cílů, pro-     jejich schopností. Jsou rády, když se učí pozná-
                                                                                         vat svět hravou formou.
          tože je to základní kámen zdravého rozvoje dětí,“ řekla ředitelka Mateřské
          školy a Speciálně pedagogického centra Jihlava Ljubica Váchová.                Jaký je rozdíl mezi správnou výslovností
                                                                                         a schopností komunikovat?

              Centrum je jako jeden z partnerů zapojeno   Obsah Výukové kostky je zaměřen na rozvoj ko-  Logoped není ten, který řeší jen výslov-
          do projektu Podpůrné sítě inkluzivního vzdě-  munikačních kompetencí. Ukazuje možnosti,   nost, ale zaměřuje se na všechny jazykové rovi-
          lávání, který finančně dotuje Evropská unie   jak aktivovat dítě tam, kde shledáváme nějaké   ny. Vždy je velmi důležité, aby dítě mělo dobrou
          prostřednictvím Ministerstva školství, mládeže   potíže.                       slovní zásobu, tvořilo věty gramaticky správně
          a tělovýchovy. Příjemcem dotace ve výši třiceti                                a  dokázalo sociálně užít řeč. Jazykové roviny
          milionů korun z Operačního programu výzkum,   Kdo je autorem jednotlivých aktivit?  jsou čtyři. Představme si je jako bubliny, které,
          vývoj a vzdělávání je statutární město Jihlava.                                pokud se správně propojí, tak dítě nemá naruše-
              V  Jihlavském speciálně pedagogickém   Hry vznikaly průběžně podle potřeby a ně-  nou komunikační schopnost.
          centru vznikla Výuková kostka, která učitelům   které nápady vzešly přímo od dětí. V kostce je
          a  pracovníkům na školách výrazně zjednodu-  jich přes dvacet. Mojí snahou bylo, aby dítě kro-  Máte už nějaké reakce z terénu, jak se
          ší diagnostiku i  práci na rozvoji komunikace   mě zapojení více smyslů mohlo rozvíjet i slucho-  učitelům s Výukovou kostkou pracuje?
          u žáků. Autorkou kostky je zkušená logopedka   vou paměť a pozornost. Domnívám se, že se tím
          Martina Křivková, které jsme se na fungování   zvyšuje i jeho aktivita a při propojení se školním   Jsem ráda, že si pedagogové ke kostce na-
          pomůcky podrobněji vyptali.            vzdělávacím programem se jedná o hravé uče-  chází cestu a využívají tyto ověřené náměty. Je
                                                 ní. Děti nemusejí jen sedět v lavici, ale můžeme   fajn, že zpětná vazba od dětí přichází a já tedy
          Jak dlouho jste materiály pro Výukovou   využít i prostor, což je pro ně přirozené. Zapojí   vím, proč to dělám. Navíc mi sami dávají další
          kostku shromažďovala?                  zrak, sluch, hmat a pohyb. Ukázalo se, že toto   podněty ke zlepšení.
                                                 jim vyhovuje a zároveň jsou rozvíjeny všechny
              V logopedické praxi jsem pochopila, že dě-  jazykové roviny.
          tem velmi pomáhá, pokud můžou při vzdělává-
          ní zapojit více smyslů. Každý den sleduji, že je   Může s Výukovou kostkou pracovat třeba
          to prospěšné i pro jejich správný řečový vývoj.   i učitel bez speciálního vzdělání?
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13