Page 8 - Zpravodaj Jihlava 06/2021
P. 8
8 / Rozhovor / Ježkovy oči / Červen 2021
Dětem pomůže zlepšit
komunikaci Výuková kostka plná her
U každé hry je přesně popsán návod, jak ji
využít. Je tam uveden cíl a jednotlivé kroky. Pe-
dagog si může kostku otevřít a vzít si to, co po-
třebuje. V případě zájmu poskytnu konzultaci,
seznámíme se s jednotlivými hrami a vysvětlí-
me si jejich smysl. Jsou to takové pracovní dílny
a je to vždy moc příjemné setkání.
Co všechno hry z Výukové kostky rozvíjí?
Ve Výukové kostce jsou vedle dechových
cvičení i aktivity na rozvoj slovní zásoby, vyja-
dřovací obratnosti a také zajímavé postupy pro
rozvoj vyprávění. Všechny hry jsou u dětí ověře-
né a také velmi oblíbené. Jedná se o příběhové
mapy, které jim dávají návod jak vyprávět. Je
to vlastně obrázková osnova. Na tuto aktivitu
navazují i komunikační okénka. V dnešní době
je u některých dětí problematické sluchové vní-
Některé prvky Výukové kostky vznikly z nápadů dětí mání, a to přímo souvisí se vzděláváním. Jedná
se o sluchové rozlišování sykavek, měkkých
a tvrdých souhlásek a délek samohlásek. Často
se jim vytýká, že zapomínají čárky nebo háčky,
Školní děti v posledním roce na distanční výuce komunikují hlavně za pomo- ale mnohdy je problém právě ve sluchovém vní-
ci počítačové klávesnice a myši. I ve volném čase málo mluví a spíš klikají na mání. Právě proto vznikly hry, které jsou cíleny
mobilní telefony. „Za poslední rok pozorujeme u dětí zhoršení v oblasti ko- na tuto oblast. Pedagog je může využívat nejen
munikace. Není to ale jen otázka distanční výuky. Celorepublikově je dlouho- s celou třídou, kdy děti kooperují a doplňují se,
ale v případě potřeby i individuálně. Pokud má
době podhodnocené pokrytí klinickými logopedy, a tak zůstává hodně práce dítě například problém s určováním hlásky na
s výslovností a obecně s rozvojem komunikace na škole. V rámci projektu začátku nebo na konci slova, vybere si v kostce
Podpůrné sítě inkluzivního vzdělávání jsme si právě pomoc učitelům na ško- několik her, které jsou šité přímo na míru podle
lách s rozvojem komunikačních dovedností žáků dali jako jeden z cílů, pro- jejich schopností. Jsou rády, když se učí pozná-
vat svět hravou formou.
tože je to základní kámen zdravého rozvoje dětí,“ řekla ředitelka Mateřské
školy a Speciálně pedagogického centra Jihlava Ljubica Váchová. Jaký je rozdíl mezi správnou výslovností
a schopností komunikovat?
Centrum je jako jeden z partnerů zapojeno Obsah Výukové kostky je zaměřen na rozvoj ko- Logoped není ten, který řeší jen výslov-
do projektu Podpůrné sítě inkluzivního vzdě- munikačních kompetencí. Ukazuje možnosti, nost, ale zaměřuje se na všechny jazykové rovi-
lávání, který finančně dotuje Evropská unie jak aktivovat dítě tam, kde shledáváme nějaké ny. Vždy je velmi důležité, aby dítě mělo dobrou
prostřednictvím Ministerstva školství, mládeže potíže. slovní zásobu, tvořilo věty gramaticky správně
a tělovýchovy. Příjemcem dotace ve výši třiceti a dokázalo sociálně užít řeč. Jazykové roviny
milionů korun z Operačního programu výzkum, Kdo je autorem jednotlivých aktivit? jsou čtyři. Představme si je jako bubliny, které,
vývoj a vzdělávání je statutární město Jihlava. pokud se správně propojí, tak dítě nemá naruše-
V Jihlavském speciálně pedagogickém Hry vznikaly průběžně podle potřeby a ně- nou komunikační schopnost.
centru vznikla Výuková kostka, která učitelům které nápady vzešly přímo od dětí. V kostce je
a pracovníkům na školách výrazně zjednodu- jich přes dvacet. Mojí snahou bylo, aby dítě kro- Máte už nějaké reakce z terénu, jak se
ší diagnostiku i práci na rozvoji komunikace mě zapojení více smyslů mohlo rozvíjet i slucho- učitelům s Výukovou kostkou pracuje?
u žáků. Autorkou kostky je zkušená logopedka vou paměť a pozornost. Domnívám se, že se tím
Martina Křivková, které jsme se na fungování zvyšuje i jeho aktivita a při propojení se školním Jsem ráda, že si pedagogové ke kostce na-
pomůcky podrobněji vyptali. vzdělávacím programem se jedná o hravé uče- chází cestu a využívají tyto ověřené náměty. Je
ní. Děti nemusejí jen sedět v lavici, ale můžeme fajn, že zpětná vazba od dětí přichází a já tedy
Jak dlouho jste materiály pro Výukovou využít i prostor, což je pro ně přirozené. Zapojí vím, proč to dělám. Navíc mi sami dávají další
kostku shromažďovala? zrak, sluch, hmat a pohyb. Ukázalo se, že toto podněty ke zlepšení.
jim vyhovuje a zároveň jsou rozvíjeny všechny
V logopedické praxi jsem pochopila, že dě- jazykové roviny.
tem velmi pomáhá, pokud můžou při vzdělává-
ní zapojit více smyslů. Každý den sleduji, že je Může s Výukovou kostkou pracovat třeba
to prospěšné i pro jejich správný řečový vývoj. i učitel bez speciálního vzdělání?