Page 8 - Zpravodaj Jihlava 04/2021
P. 8
8 / Rozhovor / Ježkovy oči / Duben 2021
Dětem chybí kamarádství,
skončit mohou závislí na počítačích
Je moudré dětem zakazovat sociální sítě
a internet?
V žádném případě bych nepoužíval strikt-
ních zákazů – uvědomme si, že zakázané ovoce
nejvíce chutná. Rodiče by měli stanovit jasná pra-
vidla, jak se bude počítač používat. V dnešní době
je internet zprostředkovatelem mnoha informací,
dokonce si myslím, že ke vzdělávání a rozšiřování
znalostí je to zcela ideální prostředek. Jak již jsem
výše uvedl, v současné době distanční výuky, kdy
se děti nemohou mezi sebou osobně potkávat, je
to určitá náhrada komunikace. Ale je nutné sta-
novit jasnou dobu, kdy se počítač bude používat
a kdy musí dítě provozovat nějakou jinou činnost.
Opět znám případy, kdy jedinec splní na počítači
Zdeněk Martínek s městem spolupracuje na projektu Podpůrné sítě inkluzivního vzdělávání dopolední výuku a celé odpoledne tráví svůj vol-
ný čas hraním počítačových her – zde musí rodič
Na jihlavském Masarykově náměstí svítí na domě číslo 34 modrá cedule určitě zasáhnout a snažit se svému potomkovi vy-
s písmenem F. Najdete zde neziskovou organizaci F POINT, která se spo- myslet alternativní způsob trávení volného času.
lečně s Mateřskou školou a Speciálně pedagogickým centrem Jihlava za- Jak dopadá distanční výuka na děti ze
pojila do městského projektu Podpůrné sítě inkluzivního vzdělávání. sociálně slabých rodin?
Myslím si, že distanční výuka dopadá do
Znamená to, že řada odborníků a nadšenců zavřený pouze doma s minimem kontaktů vede jisté míry negativně na všechny děti. Je pravdou,
pomáhá dětem, které mají potíže s učením, a to jednoznačně k nudě. A všichni známe přísloví: že děti ze sociálně slabších rodin mají určitou
nejen ve škole, ale už i ve školce a také v odpoled- Kdo se nenudí, nezlobí, kdo se nudí, zlobí – proto nevýhodu ve vybavení – ale na druhou stranu,
ních klubech. Podpora je věnovaná také rodičům zde hrozí riziko, že děti začnou vymýšlet různé většina škol těmto rodinám zapůjčuje počítače
zejména ze sociálně a kulturně odlišného pro- způsoby „zábavy“, jak ukrátit svojí nudu – a zde a veškerou techniku, aby se dítě mohlo výuky
středí. Zkušení pracovníci z organizace F POINT se nabízí jako výborný prostředek počítač a po- účastnit. Dokonce znám školy, kde učitelé dob-
jim pomáhají například v komunikaci s úřady hyb po sociálních sítích. rovolně dávají konzultace těmto dětem – osobně
nebo při vyřizování sociálních a zdravotních slu- se s nimi ve škole setkávají a doučují je. Takže si
žeb. A nezapomíná se ani na samotné učitele, Jak zajistit, aby byly děti v bezpečí ve nemyslím, že by se na tyto děti nějak výrazně
kteří s dětmi denně pracují. Projekt za více než virtuálním světě počítačových sítí? zapomínalo. Víte, někteří sociálně slabí rodiče
třicet milionů je financován z Evropských struk- mají představu, že za ně všechno vyřeší škola
turálních fondů přes Operační program Výzkum, Každý rodič by například měl vědět, že na a že škola je ve všem povinna vyjít vstříc. Ale dle
vývoj, vzdělávání. většině sociálních sítí se dítě může pohybovat až mého názoru to tak není – hlavním výchovným
Výraznou osobností, která je odborným od třinácti let. Asi by bylo hodně naivní se domní- činitelem je rodič a ten by měl především pečo-
metodikem projektu, je Zdeněk Martínek, zku- vat, že tyto sítě nepoužívají mladší děti. Znám vat o to, aby jeho dítě současnou situaci, včetně
šený a žádaný etoped z pedagogické poradny Pel- dokonce případy, kdy už předškolní děti mají zří- vzdělávání, co možná nejlépe zvládalo. Všichni
hřimov. Položili jsme mu několik otázek k sou- zený svůj facebookový profil – ony sice neumí ani rodiče zodpovídají za výchovu svého dítěte – ať
časnému stavu, kdy se děti nejvíce učí doma číst ani psát, ale jsou na facebooku a dokonce jim již sociálně silní či slabí.
u monitoru nebo obrazovky. profil zařídila vlastní matka – jak potom můžeme
chtít, aby nějaká pravidla dodržovalo dítě, když Kam až může sociální vyloučení vyústit?
Co dětem, které nechodí do školy, nejvíc je nedodrží sám rodič. Ale na druhou stranu je
chybí? zase faktem, že alespoň touto cestou mohou děti Každá takováto situace je ideálním podhou-
mezi sebou komunikovat – je to sice náhražka, bím pro sociálně patologické chování. U dětí se
Jednoznačně jim chybí sociální kontakty, ale lepší něco než nic. V každém případě bych ale jedná zcela zřetelně o riziko útěku do patologic-
kamarádství a sdílení svých zážitků. I když ži- rodičům doporučoval, aby se snažili mít přehled kých part, do závislostního chování a podobně.
jeme ve světě moderních technologií a komuni- o tom, kde se jejich dítě na sociálních sítích pohy- Když jsme v předchozích otázkách mluvili o po-
kovat lze prostřednictvím sociálních sítí, přímý buje, s kým v kyberprostoru komunikuje. Určitě čítačích – zde hrozí určitě riziko kyberšikany –
kontakt nelze ničím nahradit. bych doporučoval, aby alespoň děti do patnácti a to jak v pozici agresora, tak i oběti, rovněž však
let měly počítač buď v obývacím pokoji nebo v ku- hrozí riziko závislosti na počítači – ať již ve formě
Jak se nedostatek sociálních kontaktů může chyni – prostě tam, kde může rodič tuto kontrolu her či jiných aktivit, které se v tomto prostředí
projevovat, proč vlastně děti zlobí? mít. Jestliže je například desetileté dítě na počí- dají provozovat.
tači v pokojíku a je tam samo zavřené, je to ide-
Určitě se projeví tím, že děti ztrácejí mož- ální situace pro možnost rizikového chování na
nost jak fyzického, tak i psychického vyžití. Být sociálních sítích.