Page 8 - Zpravodaj Jihlava 04/2021
P. 8

8                                                     / Rozhovor /                                 Ježkovy oči / Duben 2021

          Dětem chybí kamarádství,


          skončit mohou závislí na počítačích





                                                                                         Je moudré dětem zakazovat sociální sítě
                                                                                         a internet?


                                                                                             V  žádném případě bych nepoužíval strikt-
                                                                                         ních zákazů – uvědomme si, že zakázané ovoce
                                                                                         nejvíce chutná. Rodiče by měli stanovit jasná pra-
                                                                                         vidla, jak se bude počítač používat. V dnešní době
                                                                                         je internet zprostředkovatelem mnoha informací,
                                                                                         dokonce si myslím, že ke vzdělávání a rozšiřování
                                                                                         znalostí je to zcela ideální prostředek. Jak již jsem
                                                                                         výše uvedl, v současné době distanční výuky, kdy
                                                                                         se děti nemohou mezi sebou osobně potkávat, je
                                                                                         to určitá náhrada komunikace. Ale je nutné sta-
                                                                                         novit jasnou dobu, kdy se počítač bude používat
                                                                                         a kdy musí dítě provozovat nějakou jinou činnost.
                                                                                         Opět znám případy, kdy jedinec splní na počítači
                            Zdeněk Martínek s městem spolupracuje na projektu Podpůrné sítě inkluzivního vzdělávání  dopolední výuku a celé odpoledne tráví svůj vol-
                                                                                         ný čas hraním počítačových her – zde musí rodič
          Na jihlavském Masarykově náměstí svítí na domě číslo 34 modrá cedule           určitě zasáhnout a snažit se svému potomkovi vy-
          s písmenem F. Najdete zde neziskovou organizaci F POINT, která se spo-         myslet alternativní způsob trávení volného času.
          lečně s Mateřskou školou a Speciálně pedagogickým centrem Jihlava za-          Jak dopadá distanční výuka na děti ze
          pojila do městského projektu Podpůrné sítě inkluzivního vzdělávání.            sociálně slabých rodin?


                                                                                             Myslím si, že distanční výuka dopadá do
              Znamená to, že řada odborníků a nadšenců   zavřený pouze doma s minimem kontaktů vede   jisté míry negativně na všechny děti. Je pravdou,
          pomáhá dětem, které mají potíže s učením, a to   jednoznačně k  nudě. A  všichni známe přísloví:   že děti ze sociálně slabších rodin mají určitou
          nejen ve škole, ale už i ve školce a také v odpoled-  Kdo se nenudí, nezlobí, kdo se nudí, zlobí – proto   nevýhodu ve vybavení – ale na druhou stranu,
          ních klubech. Podpora je věnovaná také rodičům   zde hrozí riziko, že děti začnou vymýšlet různé   většina škol těmto rodinám zapůjčuje počítače
          zejména  ze  sociálně  a  kulturně  odlišného  pro-  způsoby „zábavy“, jak ukrátit svojí nudu – a zde   a  veškerou techniku, aby se dítě mohlo výuky
          středí. Zkušení pracovníci z organizace F POINT   se nabízí jako výborný prostředek počítač a po-  účastnit. Dokonce znám školy, kde učitelé dob-
          jim pomáhají například v  komunikaci s  úřady   hyb po sociálních sítích.      rovolně dávají konzultace těmto dětem – osobně
          nebo při vyřizování sociálních a zdravotních slu-                              se s nimi ve škole setkávají a doučují je. Takže si
          žeb.  A  nezapomíná  se  ani  na  samotné  učitele,   Jak zajistit, aby byly děti v bezpečí ve   nemyslím, že by se na tyto děti nějak výrazně
          kteří s dětmi denně pracují. Projekt za více než   virtuálním světě počítačových sítí?  zapomínalo. Víte, někteří sociálně slabí rodiče
          třicet milionů je financován z Evropských struk-                               mají představu, že za ně všechno vyřeší škola
          turálních fondů přes Operační program Výzkum,   Každý rodič by například měl vědět, že na   a že škola je ve všem povinna vyjít vstříc. Ale dle
          vývoj, vzdělávání.                     většině sociálních sítí se dítě může pohybovat až   mého názoru to tak není – hlavním výchovným
              Výraznou osobností, která je odborným   od třinácti let. Asi by bylo hodně naivní se domní-  činitelem je rodič a ten by měl především pečo-
          metodikem projektu, je Zdeněk Martínek, zku-  vat, že tyto sítě nepoužívají mladší děti. Znám   vat o to, aby jeho dítě současnou situaci, včetně
          šený a žádaný etoped z pedagogické poradny Pel-  dokonce případy, kdy už předškolní děti mají zří-  vzdělávání, co možná nejlépe zvládalo. Všichni
          hřimov. Položili jsme mu několik otázek k sou-  zený svůj facebookový profil – ony sice neumí ani   rodiče zodpovídají  za výchovu svého dítěte – ať
          časnému stavu, kdy  se děti nejvíce učí doma   číst ani psát, ale jsou na facebooku a dokonce jim   již sociálně silní či slabí.
          u monitoru nebo obrazovky.             profil zařídila vlastní matka – jak potom můžeme
                                                 chtít, aby nějaká pravidla dodržovalo dítě, když   Kam až může sociální vyloučení vyústit?
          Co dětem, které nechodí do školy, nejvíc   je nedodrží sám rodič. Ale na druhou stranu je
          chybí?                                 zase faktem, že alespoň touto cestou mohou děti   Každá takováto situace je ideálním podhou-
                                                 mezi sebou komunikovat – je to sice náhražka,   bím pro sociálně patologické chování. U dětí se
              Jednoznačně jim chybí sociální kontakty,   ale lepší něco než nic. V každém případě bych ale   jedná zcela zřetelně o riziko útěku do patologic-
          kamarádství a  sdílení svých zážitků. I  když ži-  rodičům doporučoval, aby se snažili mít přehled   kých part, do závislostního chování a podobně.
          jeme ve světě moderních technologií a komuni-  o tom, kde se jejich dítě na sociálních sítích pohy-  Když jsme v předchozích otázkách mluvili o po-
          kovat lze prostřednictvím sociálních sítí, přímý   buje, s kým v kyberprostoru komunikuje. Určitě   čítačích – zde hrozí určitě riziko kyberšikany –
          kontakt nelze ničím nahradit.          bych doporučoval, aby alespoň děti do patnácti   a to jak v pozici agresora, tak i oběti, rovněž však
                                                 let měly počítač buď v obývacím pokoji nebo v ku-  hrozí riziko závislosti na počítači – ať již ve formě
          Jak se nedostatek sociálních kontaktů může   chyni – prostě tam, kde může rodič tuto kontrolu   her či jiných aktivit, které se v tomto prostředí
          projevovat, proč vlastně děti zlobí?   mít. Jestliže je například desetileté dítě na počí-  dají provozovat.
                                                 tači v pokojíku a je tam samo zavřené, je to ide-
              Určitě se projeví tím, že děti ztrácejí mož-  ální situace pro možnost rizikového chování na
          nost jak fyzického, tak i psychického vyžití. Být   sociálních sítích.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13