Page 7 - Zpravodaj Jihlava 04/2021
P. 7

Ježkovy oči / Duben 2021                               / Z úřadu /                                                7

          Jihlava podporuje všechny oblasti mobility



              V  rámci Auditu udržitelného rozvoje loni
          Jihlava  obhájila  nejvyšší  kategorii  „A“.  Stalo  se
          tak po 12 letech, kdy je součástí Národní sítě
          zdravých měst (dále NSZM), která sdružuje
          evropská města podporující udržitelný rozvoj.
          Podrobnější informace k  projektu lze najít na
          jihlava.cz/zdravemesto. Jednou z oblastí, která
          se udržitelného rozvoje těsně dotýká, je doprava
          a udržitelná mobilita.
              V  automobilové dopravě se jako nejpalči-
          vější problém jeví parkování. V posledních dvou
          letech došlo k vybudování několika parkovišť na
          sídlištích (např. ulice Telečská, Jarní a Nad Plo-
          várnou), ale i v okrajových částech města (např.
          Helenín). Součástí vybudovaných parkovišť jsou
          vždy vyhrazená stání pro osoby těžce tělesně po-
          stižené. V současné době se také tvoří koncepce
          parkování, která komplexně upraví parkovací
          podmínky v celém městě.
              Podpora veřejné dopravy je řešena prostřed-                           Pro udržitelnou mobilitu je důležitá i správná výuka jízdy na kole
          nictvím projektů statutárního města Jihlavy a Do-
          pravního podniku města Jihlavy. V letech 2017–  nízkopodlažních parciálních trolejbusů a autobu-  a Rantířovská). V neposlední řadě město podpo-
          2020 byly realizovány projekty spolufinancované   sů s pohonem na CNG se zvýšil podíl  ekologické   ruje aktivní mobilitu výstavbou nových cyklos-
          z Integrovaného regionálního operačního progra-  dopravy  ve  městě.  Tyto  vozy  zároveň  přinášejí   tezek a zaváděním dalších cykloopatření, která
          mu. Jedná se například o Dopravní terminál v ulici   cestujícím vyšší komfort v  podobě USB vstupů   zvyšují bezpečnost cyklistů. Pro příští období
          Na Dolech, jehož vznik umožnil cestujícím efek-  a možností připojení na wi-fi.  se počítá s realizací cyklostezek např. ve směru
          tivní přestupy mezi osobní vlakovou, veřejnou   Motem jihlavské MHD je „Myslíme elek-  do Hosova nebo podél řeky do Helenína. Pohyb
          linkovou a  městskou hromadnou dopravou. In-  tricky od roku 1909“, proto město Jihlava počí-  pěších je podporován výstavbou nových bez-
          teligentní zastávky v Jihlavě znamenají zavedení   tá s dalším rozvojem trolejbusové dopravy  jak   bariérových chodníků a  přechodů pro chodce,
          informačního systému na těch zastávkách MHD,   směrem na sever (Bedřichov, Pávov a Antonínův   i  bezbariérovou úpravou chodníků a  přechodů
          které využívá největší počet cestujících. Nákupem   Důl), tak v  západní části města (ulice Žižkova   stávajících.



          Nejlepší lyžařská sezona?



                                                                                             Dobrovolníci ze spolku Lyžařské Jihlavsko
                                                                                         letos zvládli upravit 40 kilometrů tras. První
                                                                                         úprava proběhla na Tři krále v  lokalitě Vysoká
                                                                                         a Nový Hojkov, kde sníh vydržel připravený pro
                                                                                         běžkaře déle jak do poloviny února. „Jednalo se
                                                                                         také o  první plnohodnotnou sezonu, kdy jsme
                                                                                         mohli vyzkoušet zrenovovanou rolbu pořízenou
                                                                                         díky dotaci od města Jihlavy,“ doplnil člen spolku
                                                                                         Lyžařské Jihlavsko Martin Kratochvíl.
                                                                                             Poprvé se povedlo vytvořit běžkařský
                                                                                         okruh uprostřed lesoparku Heulos u Amfiteátru
                                                                                         Jihlava. Ten měřil 550 metrů a byl zpřístupněn
                                                                                         v polovině ledna. V provozu zůstal s pravidelný-
                                                                                         mi úpravami přes 60 dnů a technický sníh zde vy-
                                                                                         držel i při velkých oblevách. „Jako zajímavost lze
                                                                                         uvést, že víme minimálně o dvou lyžařích, kteří
                                                                                         na tomto okruhu ujeli v rámci jednoho tréninku
                                                                                         50 km,“ doplnil Kratochvíl.
                                                                                             Naopak provozovatelé sjezdovek zažili jed-
                                                                                         nu z nejhorších sezon. Příznivého počasí nemoh-
                                                                                         li využít kvůli přísným vládním nařízením. Podle
                                                                                         vyjádření zástupců ski areálů Šacberk, Křemeš-
                                                                                         ník a Luka nad Jihlavou se provozovatelé dostali
                                                                                         do velkých ekonomických problémů kvůli přísli-
                                                                                         bu vlády, že dojde k otevření areálů. Ten však na-
                          Pokud to počasí umožní, tak bude běžkařský okruh uprostřed města vytvořen i v příští sezoně  konec dodržen nebyl.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12