Page 7 - Zpravodaj Jihlava 04/2021
P. 7
Ježkovy oči / Duben 2021 / Z úřadu / 7
Jihlava podporuje všechny oblasti mobility
V rámci Auditu udržitelného rozvoje loni
Jihlava obhájila nejvyšší kategorii „A“. Stalo se
tak po 12 letech, kdy je součástí Národní sítě
zdravých měst (dále NSZM), která sdružuje
evropská města podporující udržitelný rozvoj.
Podrobnější informace k projektu lze najít na
jihlava.cz/zdravemesto. Jednou z oblastí, která
se udržitelného rozvoje těsně dotýká, je doprava
a udržitelná mobilita.
V automobilové dopravě se jako nejpalči-
vější problém jeví parkování. V posledních dvou
letech došlo k vybudování několika parkovišť na
sídlištích (např. ulice Telečská, Jarní a Nad Plo-
várnou), ale i v okrajových částech města (např.
Helenín). Součástí vybudovaných parkovišť jsou
vždy vyhrazená stání pro osoby těžce tělesně po-
stižené. V současné době se také tvoří koncepce
parkování, která komplexně upraví parkovací
podmínky v celém městě.
Podpora veřejné dopravy je řešena prostřed- Pro udržitelnou mobilitu je důležitá i správná výuka jízdy na kole
nictvím projektů statutárního města Jihlavy a Do-
pravního podniku města Jihlavy. V letech 2017– nízkopodlažních parciálních trolejbusů a autobu- a Rantířovská). V neposlední řadě město podpo-
2020 byly realizovány projekty spolufinancované sů s pohonem na CNG se zvýšil podíl ekologické ruje aktivní mobilitu výstavbou nových cyklos-
z Integrovaného regionálního operačního progra- dopravy ve městě. Tyto vozy zároveň přinášejí tezek a zaváděním dalších cykloopatření, která
mu. Jedná se například o Dopravní terminál v ulici cestujícím vyšší komfort v podobě USB vstupů zvyšují bezpečnost cyklistů. Pro příští období
Na Dolech, jehož vznik umožnil cestujícím efek- a možností připojení na wi-fi. se počítá s realizací cyklostezek např. ve směru
tivní přestupy mezi osobní vlakovou, veřejnou Motem jihlavské MHD je „Myslíme elek- do Hosova nebo podél řeky do Helenína. Pohyb
linkovou a městskou hromadnou dopravou. In- tricky od roku 1909“, proto město Jihlava počí- pěších je podporován výstavbou nových bez-
teligentní zastávky v Jihlavě znamenají zavedení tá s dalším rozvojem trolejbusové dopravy jak bariérových chodníků a přechodů pro chodce,
informačního systému na těch zastávkách MHD, směrem na sever (Bedřichov, Pávov a Antonínův i bezbariérovou úpravou chodníků a přechodů
které využívá největší počet cestujících. Nákupem Důl), tak v západní části města (ulice Žižkova stávajících.
Nejlepší lyžařská sezona?
Dobrovolníci ze spolku Lyžařské Jihlavsko
letos zvládli upravit 40 kilometrů tras. První
úprava proběhla na Tři krále v lokalitě Vysoká
a Nový Hojkov, kde sníh vydržel připravený pro
běžkaře déle jak do poloviny února. „Jednalo se
také o první plnohodnotnou sezonu, kdy jsme
mohli vyzkoušet zrenovovanou rolbu pořízenou
díky dotaci od města Jihlavy,“ doplnil člen spolku
Lyžařské Jihlavsko Martin Kratochvíl.
Poprvé se povedlo vytvořit běžkařský
okruh uprostřed lesoparku Heulos u Amfiteátru
Jihlava. Ten měřil 550 metrů a byl zpřístupněn
v polovině ledna. V provozu zůstal s pravidelný-
mi úpravami přes 60 dnů a technický sníh zde vy-
držel i při velkých oblevách. „Jako zajímavost lze
uvést, že víme minimálně o dvou lyžařích, kteří
na tomto okruhu ujeli v rámci jednoho tréninku
50 km,“ doplnil Kratochvíl.
Naopak provozovatelé sjezdovek zažili jed-
nu z nejhorších sezon. Příznivého počasí nemoh-
li využít kvůli přísným vládním nařízením. Podle
vyjádření zástupců ski areálů Šacberk, Křemeš-
ník a Luka nad Jihlavou se provozovatelé dostali
do velkých ekonomických problémů kvůli přísli-
bu vlády, že dojde k otevření areálů. Ten však na-
Pokud to počasí umožní, tak bude běžkařský okruh uprostřed města vytvořen i v příští sezoně konec dodržen nebyl.