Page 14 - Zpravodaj Jihlava 07/2020
P. 14
14 / Rozhovor / Ježkovy oči / Červenec–srpen 2020
Bylo by také dobré stanovit strategii postupu po
dlouhé nepřítomnosti žáků ve škole, například
pokračováním a rozšířením tandemové výuky.
Dále rozvíjet činnost žákovského organizační-
ho týmu, který samostatně organizuje některé
školní aktivity. Samozřejmě pokračovat ve všech
osvědčených projektech. Vždy je třeba si umět
odpovědět na otázku – má tato aktivita pro žáky
význam, může je někam posunout? Rozhodnutí
musí udělat ředitel, ale nejlépe na základě širšího
konsenzu.
Jak vás vůbec v práci podporuje stát, je to do-
statečné?
Veškerá aktivita a práce navíc bývá spravedlivě
potrestána. Systém financování škol postrádá
motivační prvky. Bylo by dobré, kdybychom
mohli ohodnotit lidi, kteří do toho opravdu dá-
vají energii a srdce. Finance navíc lze sice získat
z grantových projektů, ale to zase představuje
další práci pro učitele a velkou administrativní
zátěž.
Máte představu, jak by ideální výuka učitelů
mohla vypadat?
Existují vysoké školy, které na jeden akademic-
ký rok posílají studenta na praxi do školy. Zde
pracuje pod vedením mentora, spolupracuje
s ostatními kolegy a účastní se jak výuky, tak
dalších aktivit školy. Takovýto přístup je na vy-
sokých školách bohužel výjimečný. Obecně by Na ZŠ O. Březiny žáky stále učí zručnosti v místních dílnách
to chtělo daleko více praxe během studia.
A jak vypadá komunikace s rodiči? ských kompetencí bychom si neměli nechat Ctím moudro – ryby nedáváme, ale učíme se je
Představy rodičů se navzájem mohou diame- nekvalifikovaně zasahovat. To je naše doména chytat.
trálně lišit. Nastavení pravidel komunikace a zodpovědnost. Pokud má žák pracovat na
s rodiči je velmi důležité a zde úzce spolu- své maximum, měl by akceptovat, že vystoupí Jak jste tento rok zvládnuli pandemii koro-
pracujeme s Radou rodičů. Diskuse je určitě ze své komfortní zóny a občas zažije i trochu naviru?
žádoucí a potřebná, ale do profesních učitel- příkoří. To rozhodně nemůže nikomu uškodit. Pandemie ukázala, že i distanční výuka může
mít své přednosti. Na naší škole jsme již dříve vy-
užívali informační systém Bakaláři a MOODLE
školy, kde řada učitelů provozovala kurz svého
předmětu. Nyní došlo pouze k masovému vyu-
žití těchto nástrojů. Je to individuální, někdo se
v této výuce našel a někomu prostě nevyhovova-
la. Rodiče nahlédli výuce více pod pokličku a to
není vůbec na škodu věci. Rozhodně ale prefe-
rujeme osobní kontakt ve škole.
A poslední otázka – jak se ve škole rozloučí-
te? Jaké jsou Vaše další plány do budoucna,
na co se těšíte?
Mým největším koníčkem je cestování, rád bych
se ještě někam podíval. Také sportu se chci na-
dále věnovat – turistika, kolo, lyže, brusle, ku-
želky… Radost mám ze dvou dcer a z jejich rodin
a hlavně ze čtyř vnoučat. Navíc máme nové ště-
ně! A jak se rozloučím? Dokončím věci podle plá-
nu tak, jako bych měl pokračovat. Především po-
děkuji svým spolupracovníkům, protože si jejich
práce nesmírně vážím. Děkuji učitelkám, učite-
lům, vychovatelkám, školníkovi, uklízečkám, ku-
chařkám, administrativním pracovnicím, prostě
všem, kteří zde pracují. Poděkovat chci i všem
partnerům. Škola je živý organizmus, kde vše
Unikátem mezi budovami základních škol je místní skleník, který je přístupný rovnou z učebny souvisí se vším a každý článek je důležitý.