Page 14 - Zpravodaj Jihlava 07/2020
P. 14

14                                                    / Rozhovor /                           Ježkovy oči / Červenec–srpen 2020


          Bylo by také dobré stanovit strategii postupu po
          dlouhé nepřítomnosti žáků ve škole, například
          pokračováním a  rozšířením tandemové výuky.
          Dále rozvíjet činnost žákovského organizační-
          ho týmu, který samostatně organizuje některé
          školní aktivity. Samozřejmě pokračovat ve všech
          osvědčených  projektech.  Vždy  je  třeba  si  umět
          odpovědět na otázku – má tato aktivita pro žáky
          význam, může je někam posunout? Rozhodnutí
          musí udělat ředitel, ale nejlépe na základě širšího
          konsenzu.
          Jak vás vůbec v práci podporuje stát, je to do-
          statečné?
          Veškerá aktivita a práce navíc bývá spravedlivě
          potrestána. Systém financování škol postrádá
          motivační prvky. Bylo by dobré, kdybychom
          mohli ohodnotit lidi, kteří do toho opravdu dá-
          vají energii a srdce. Finance navíc lze sice získat
          z grantových projektů, ale to zase představuje
          další práci pro učitele a velkou administrativní
          zátěž.

          Máte představu, jak by ideální výuka učitelů
          mohla vypadat?
          Existují vysoké školy, které na jeden akademic-
          ký rok posílají studenta na praxi do školy. Zde
          pracuje  pod  vedením  mentora,  spolupracuje
          s ostatními kolegy a účastní se jak výuky, tak
          dalších aktivit školy. Takovýto přístup je na vy-
          sokých školách bohužel výjimečný. Obecně by                                  Na ZŠ O. Březiny žáky stále učí zručnosti v místních dílnách
          to chtělo daleko více praxe během studia.

          A jak vypadá komunikace s rodiči?      ských kompetencí bychom si neměli nechat   Ctím moudro – ryby nedáváme, ale učíme se je
          Představy rodičů se navzájem mohou diame-  nekvalifikovaně zasahovat. To je naše doména   chytat.
          trálně  lišit.  Nastavení  pravidel  komunikace   a  zodpovědnost. Pokud má žák pracovat na
          s  rodiči je velmi důležité a  zde úzce spolu-  své maximum, měl by akceptovat, že vystoupí   Jak jste tento rok zvládnuli pandemii koro-
          pracujeme s  Radou rodičů. Diskuse je určitě   ze své komfortní zóny a občas zažije i trochu   naviru?
          žádoucí a  potřebná, ale do profesních učitel-  příkoří. To rozhodně nemůže nikomu uškodit.   Pandemie ukázala, že i  distanční výuka může
                                                                                         mít své přednosti. Na naší škole jsme již dříve vy-
                                                                                         užívali informační systém Bakaláři a MOODLE
                                                                                         školy, kde řada učitelů provozovala kurz svého
                                                                                         předmětu. Nyní došlo pouze k masovému vyu-
                                                                                         žití těchto nástrojů. Je to individuální, někdo se
                                                                                         v této výuce našel a někomu prostě nevyhovova-
                                                                                         la. Rodiče nahlédli výuce více pod pokličku a to
                                                                                         není vůbec na škodu věci. Rozhodně ale prefe-
                                                                                         rujeme osobní kontakt ve škole.

                                                                                         A poslední otázka – jak se ve škole rozloučí-
                                                                                         te? Jaké jsou Vaše další plány do budoucna,
                                                                                         na co se těšíte?
                                                                                         Mým největším koníčkem je cestování, rád bych
                                                                                         se ještě někam podíval. Také sportu se chci na-
                                                                                         dále věnovat – turistika, kolo, lyže, brusle, ku-
                                                                                         želky… Radost mám ze dvou dcer a z jejich rodin
                                                                                         a hlavně ze čtyř vnoučat. Navíc máme nové ště-
                                                                                         ně! A jak se rozloučím? Dokončím věci podle plá-
                                                                                         nu tak, jako bych měl pokračovat. Především po-
                                                                                         děkuji svým spolupracovníkům, protože si jejich
                                                                                         práce nesmírně vážím. Děkuji učitelkám, učite-
                                                                                         lům, vychovatelkám, školníkovi, uklízečkám, ku-
                                                                                         chařkám, administrativním pracovnicím, prostě
                                                                                         všem, kteří zde pracují. Poděkovat chci i  všem
                                                                                         partnerům. Škola je živý organizmus, kde vše
          Unikátem mezi budovami základních škol je místní skleník, který je přístupný rovnou z učebny  souvisí se vším a každý článek je důležitý.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19