Page 13 - Zpravodaj Jihlava 07/2020
P. 13
Ježkovy oči / Červenec–srpen 2020 / Rozhovor / 13
„Škola je živý organizmus, kde vše souvisí
se vším,“ říká ředitel ZŠ Otokara Březiny
cestička. Jenže tak se problémy řešit nenaučí
a v životě se s nimi určitě často setkají. Naučme
děti překonávat překážky a schopnosti pokory.
Vychovávat podle základního principu: Podpoř
mě, ať to zvládnu sám.
A jak nahlížíte na alternativní způsoby vzdě-
lání?
Rozhodně nejsem proti. Je tam sice větší mož-
nost volby, ale stanovený cíl musíme splnit. Kaž-
dý z nás přijímá informace jiným způsobem. Pod-
le Gardnerovy teorie mnohočetné inteligence má
každý člověk silnější jiný mozkový kanál. Někdo
je lepší v matematice, někomu jdou jazyky, někdo
je nadaný hudebně a někdo má zase lepší prosto-
rovou orientaci. Jde o to, aby se posilovaly přede-
vším silné stránky každého jedince.
Na jaké projekty či investice, které se za vaše-
ho působení na ZŠ O. Březinova uskutečnily,
jste nejvíce hrdý?
Největším koníčkem Pavla Říhy je cestování Projektů jsme uskutečnili a stále uskutečňujeme
velké množství. Také jsme došli do stádia, kdy
jsme konstatovali, že je to už příliš. Snaha o od-
Po 29 letech ve funkci odchází do důchodu ředitel základní školy Otokara bourání některých z nich ale narazila, protože
Březiny Pavel Říha. Tento rodák ze Stránecké Zhoře u Velkého Meziříčí se postupně staly přirozenou součástí našeho
se podle vlastních slov stal učitelem naprostou náhodou. „Často jsem bri- vzdělávání. Pyšný jsem na projekty, na kterých
gádničil v místním JZD a předpokládalo se, že půjdu na vysokou zeměděl- se podílí celá škola nebo minimálně jeden celý
ročník. Prvním z nich bylo například zapojení se
skou. Vše změnilo náhodné setkání s Aloisem Bradáčem – pedagogem, do sítě zdravých škol v ČR. Za výjimečné pova-
cestovatelem a spisovatelem, které bylo startovacím momentem mé pe- žuji také zkoušky z anglického jazyka – pro pátý
dagogické kariéry,“ popisuje Pavel Říha. Po gymnáziu ve Velkém Meziříčí ročník je to zkouška Movers a pro devátý ročník
vystudoval Pedagogickou fakultu UJEP v Brně, poté následovalo nesčetné KET, PET a FCE, díky kterým lze získat školní
certifikát. Není to sice oficiální oxfordský certi-
množství rozšiřujících studií, seminářů i zahraničních cest. Všechny na- fikát, ale metodika i úroveň zkoušek je naprosto
sbírané zkušenosti ale dokázal při rozvoji jedné z největších škol v Jihlavě shodná. Mezi další úspěchy řadím i závěrečné
zužitkovat. A ani po tak dlouhé době na mládež nezanevřel: „Už ve starém seminární práce, které žáci prezentují v češtině
Římě si stěžovali na to, jaká je ta dnešní mládež. Já ale vždy jednoznačně a někteří v angličtině. Od roku 1998 se uskuteč-
říkám, že to není špatné.“ ňují výměnné pobyty žáků s partnerskou školou
v Amsterodamu. Pro výuku využíváme i moderní
informační centrum, skleník nebo rekonstruova-
nou učebnu fyziky. A je tu také krásný nový rela-
Pamatujete si den, kdy jste se před žáky po- septima! Jak to bylo ve filmu Škola základ živo- xační přestávkový dvůr. Je toho opravdu mnoho.
stavil úplně poprvé? ta. Mládež se venku opalovala, přidal jsem se Řadu těchto věcí máme díky podpoře zřizovatele.
To bylo na Vojenském učilišti ve slovenském k nim a povídali jsme
Novém Mestě nad Váhom, kde jsem třicet bu- o všem možném. Na A kam by se měla
doucích vojáků učil deskriptivní geometrii a ně- konci hodiny jsem Systém financování škol škola dál rozvíjet, co
kdy jich bylo v učebně i šedesát. Na klasické jim v klidu oznámil postrádá motivační prvky. Bylo byste poradil svému
základní škole jsem začal učit v roce 1979, kdy náhradní termín by dobré, kdybychom mohli nástupci?
jsem nastoupil na ZŠ Leninova v Telči. Na to rád v pátek odpoledne. Strategie školy je sta-
vzpomínám. Všichni přišli a dále ohodnotit lidi, kteří do toho novena a dle mého
jsme o tom nemluvi- opravdu dávají energii a srdce. názoru ji není nutné
Vzpomínejte – máte nějakou poutavou his- li. Od té chvíle jsme si zásadně měnit. Jsem
torku z té doby? výborně rozuměli. zastáncem postup-
Jako začínající učitel jsem se v Telči stal rovnou ných, smysluplných a realizovatelných změn. To
třídním deváťáků, jejichž svérázný přístup ke Jak vůbec pohlížíte na žáky – byli dříve zlobi- už bude práce pro nové vedení školy ve spoluprá-
škole často narážel na představy mých kole- vější, než jsou teď? ci se zavedenými dílčími týmy. Důraz bych kladl
gů. Samozřejmě testovali i mě. Jednou jsem Jsou jiní, než jsme byli my. Dnes je často vý- na začlenění cizinců, kterých je nyní na škole
přišel na fyziku a všichni byli pryč – ztratila se chova benevolentní, dětem se hodně umetá 32 a dá se očekávat další nárůst.