Page 13 - Zpravodaj Jihlava 07/2020
P. 13

Ježkovy oči / Červenec–srpen 2020                     / Rozhovor /                                               13

          „Škola je živý organizmus, kde vše souvisí


          se vším,“ říká ředitel ZŠ Otokara Březiny





                                                                                         cestička. Jenže tak se problémy řešit nenaučí
                                                                                         a v životě se s nimi určitě často setkají. Naučme
                                                                                         děti překonávat překážky a schopnosti pokory.
                                                                                         Vychovávat podle základního principu: Podpoř
                                                                                         mě, ať to zvládnu sám.

                                                                                         A jak nahlížíte na alternativní způsoby vzdě-
                                                                                         lání?
                                                                                         Rozhodně nejsem proti. Je tam sice větší mož-
                                                                                         nost volby, ale stanovený cíl musíme splnit. Kaž-
                                                                                         dý z nás přijímá informace jiným způsobem. Pod-
                                                                                         le Gardnerovy teorie mnohočetné inteligence má
                                                                                         každý člověk silnější jiný mozkový kanál. Někdo
                                                                                         je lepší v matematice, někomu jdou jazyky, někdo
                                                                                         je nadaný hudebně a někdo má zase lepší prosto-
                                                                                         rovou orientaci. Jde o to, aby se posilovaly přede-
                                                                                         vším silné stránky každého jedince.

                                                                                         Na jaké projekty či investice, které se za vaše-
                                                                                         ho působení na ZŠ O. Březinova uskutečnily,
                                                                                         jste nejvíce hrdý?
                                                          Největším koníčkem Pavla Říhy je cestování  Projektů jsme uskutečnili a stále uskutečňujeme
                                                                                         velké  množství.  Také  jsme  došli  do  stádia,  kdy
                                                                                         jsme konstatovali, že je to už příliš. Snaha o od-
          Po 29 letech ve funkci odchází do důchodu ředitel základní školy Otokara       bourání některých z  nich ale narazila, protože
          Březiny Pavel Říha. Tento rodák ze Stránecké Zhoře u Velkého Meziříčí          se postupně staly přirozenou součástí našeho
          se podle vlastních slov stal učitelem naprostou náhodou. „Často jsem bri-      vzdělávání. Pyšný jsem na projekty, na kterých
          gádničil v místním JZD a předpokládalo se, že půjdu na vysokou zeměděl-        se  podílí  celá škola nebo minimálně jeden  celý
                                                                                         ročník. Prvním z nich bylo například zapojení se
          skou. Vše změnilo náhodné setkání s Aloisem Bradáčem – pedagogem,              do sítě zdravých škol v ČR. Za výjimečné pova-
          cestovatelem a spisovatelem, které bylo startovacím momentem mé pe-            žuji také zkoušky z anglického jazyka – pro pátý
          dagogické kariéry,“ popisuje Pavel Říha. Po gymnáziu ve Velkém Meziříčí        ročník je to zkouška Movers a pro devátý ročník
          vystudoval Pedagogickou fakultu UJEP v Brně, poté následovalo nesčetné         KET, PET a FCE, díky kterým lze získat školní
                                                                                         certifikát. Není to sice oficiální oxfordský certi-
          množství rozšiřujících studií, seminářů i zahraničních cest. Všechny na-       fikát, ale metodika i úroveň zkoušek je naprosto
          sbírané zkušenosti ale dokázal při rozvoji jedné z největších škol v Jihlavě   shodná. Mezi další úspěchy řadím i  závěrečné
          zužitkovat. A ani po tak dlouhé době na mládež nezanevřel: „Už ve starém       seminární práce, které žáci prezentují v češtině
          Římě si stěžovali na to, jaká je ta dnešní mládež. Já ale vždy jednoznačně     a někteří v angličtině. Od roku 1998 se uskuteč-
          říkám, že to není špatné.“                                                     ňují výměnné pobyty žáků s partnerskou školou
                                                                                         v Amsterodamu. Pro výuku využíváme i moderní
                                                                                         informační centrum, skleník nebo rekonstruova-
                                                                                         nou učebnu fyziky. A je tu také krásný nový rela-
          Pamatujete si den, kdy jste se před žáky po-  septima! Jak to bylo ve filmu Škola základ živo-  xační přestávkový dvůr. Je toho opravdu mnoho.
          stavil úplně poprvé?                   ta. Mládež se venku opalovala, přidal jsem se   Řadu těchto věcí máme díky podpoře zřizovatele.
          To bylo na Vojenském učilišti ve slovenském   k nim a povídali jsme
          Novém Mestě nad Váhom, kde jsem třicet bu-  o  všem možném. Na                                     A  kam by se měla
          doucích vojáků učil deskriptivní geometrii a ně-  konci hodiny jsem   Systém financování škol      škola dál rozvíjet, co
          kdy jich bylo v  učebně i  šedesát. Na klasické   jim v  klidu oznámil   postrádá motivační prvky. Bylo   byste poradil svému
          základní škole jsem začal učit v roce 1979, kdy   náhradní  termín  by dobré, kdybychom mohli      nástupci?
          jsem nastoupil na ZŠ Leninova v Telči. Na to rád   v  pátek odpoledne.                             Strategie školy je sta-
          vzpomínám.                             Všichni přišli a  dále    ohodnotit lidi, kteří do toho     novena a  dle mého
                                                 jsme o  tom nemluvi-    opravdu dávají energii a srdce.     názoru ji není nutné
          Vzpomínejte – máte nějakou poutavou his-  li. Od té chvíle jsme si                                 zásadně měnit. Jsem
          torku z té doby?                       výborně rozuměli.                                           zastáncem  postup-
          Jako začínající učitel jsem se v Telči stal rovnou                             ných, smysluplných a realizovatelných změn. To
          třídním deváťáků, jejichž svérázný přístup ke   Jak vůbec pohlížíte na žáky – byli dříve zlobi-  už bude práce pro nové vedení školy ve spoluprá-
          škole často narážel na představy mých kole-  vější, než jsou teď?              ci se zavedenými dílčími týmy. Důraz bych kladl
          gů.  Samozřejmě  testovali  i  mě.  Jednou  jsem   Jsou  jiní,  než  jsme  byli  my.  Dnes  je  často  vý-  na začlenění cizinců, kterých je nyní na škole
          přišel na fyziku a všichni byli pryč – ztratila se   chova benevolentní, dětem se hodně umetá   32 a dá se očekávat další nárůst.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18