Page 3 - Zpravodaj Jihlava 12/2022
P. 3

Ježkovy oči / Prosinec 2022                      / Aktuálně /                                             3

       Tolstého ulice je vstřícnější k chodcům, MHD i cyklistům



       Tolstého ulice je významnou městskou tří-
       dou  na  okraji  historického  centra.  Denně
       jí projede kolem 8,5 tisíc aut, ve špičce pak
       i  25 spojů MHD za hodinu. V  její bezpro-
       střední blízkosti se nachází vysoká i střední
       škola, obchody a  služby, kulturní zařízení,
       autobusové nádraží i bytové domy. Frekven-
       ce všech druhů přepravy je zde vysoká, a tak
       je třeba automobilovou dopravu v ulici zklid-
       nit a zohlednit také potřeby chodců, cestují-
       cích MHD či cyklistů. Na podzim proto došlo


             Frekvence všech druhů
          přepravy je zde vysoká, a tak
             je třeba automobilovou
             dopravu v ulici zklidnit
            a zohlednit také potřeby
                 chodců, cestují                       Do tzv. cyklopruhu mohou širší vozidla při jízdě zasahovat, žádné auto v něm nesmí parkovat
              cích MHD či cyklistů.         v tomto místě se ukázala při uzavírce Brněn-  vozů MHD. Na jaře pak ještě přibude rozší-
                                            ského mostu, kdy tuto náhradní zastávku   řený prostor pro pěší před vchodem do Křes-
                                            u DKO, ze které výlukové linky odbočovaly   ťanské základní školy.
       v ulici několika dopravním úpravám. Veške-  do Havlíčkovy ulice, využívalo velké množ-
       ré informace o rozvoji dopravní infrastruk-  ství cestujících.           Ochranné cyklopruhy
       tury  v  Jihlavě najdete na webové stránce     Dále se na Tolstého ulici zkrátily pře-  Od Tyršovy ke Křížové ulici byly pro
       www.jihlava.cz/doprava.              chody pro chodce u  křižovatky s  třídou   snazší pohyb cyklistů vyznačeny ochran-
           Zastávka Dům kultury ve směru k Ma-  Legionářů. O  několik metrů blíž směrem   né cyklopruhy. Ty se používají v  místech,
       sarykovu náměstí byla rozšířena o ostrůvek   k autobusovému nádraží vzniklo několik po-  kde není dostatečná šířka pro jízdní pruh.
       tak, aby z ní mohly spoje odbočovat na Ha-  délných parkovacích stání. Parkovací místa   Poznají se podle užších podélných přeru-
       vlíčkovu ulici. Upraveno bylo také dopravní   přibyla také na náměstí Svobody. Tato bu-  šovaných čar a  piktogramu jízdního kola,
       značení komunikace – místo dvou jízdních   dou  v  ranních  hodinách  umožňovat  krátké   který není červeně podbarvený. Dle pravidel
       pruhů je zde jeden, a to kvůli odbočení trolej-  zastavení nebo vyčkávání osobních vozidel   nemusí osobní auta při předjíždění cyklisty
       busů a zkrácení přechodu pro chodce. Brzy   v tzv. režimu K+R („Kiss and Ride“ v překla-  dodržovat odstup 1,5 metru. Širší vozidla
       zastávku začne využívat nová linka H (více   du „Polib a jeď“). Změnilo se také řazení do   mohou do cyklopruhu zasahovat, nesmí
       o změnách v MHD v rozhovoru na str. 14)   jízdních pruhů na křižovatce ulic Tolstého   však ohrozit cyklistu v něm. V cyklopruhu je
       či současná linka F. Potřeba zřídit zastávku   a Křížová, které umožní snadnější odbočení   autům zakázáno zastavit a stát.




       Nová rubrika o dopravě a parkování



       Od  nového  roku  přibude  v  tiš-                                                     Město proto vytrvale pod-
       těných Ježkových očích rubri-                                                      poruje pěší, hromadnou a cyko-
       ka, která přiblíží čtenářům do-                                                    dopravu. První výsledky této ini-
       pravu ve městě a  nový systém                                                      ciativy se objevily například na
       parkování. Ten bude spuštěn                                                        Žižkově ulici, kde letos byly zkrá-
       1. května 2023 v centru a poté                                                     ceny čtyři přechody a  současně
       se postupně rozšiří i do dalších                                                   vyznačeno nové podélné parko-
       částí. Každý rok v Jihlavě přibu-                                                  vání. Na podzim prošla velkými
       de téměř 700 aut, ve špičkách se                                                   změnami také Tolstého ulice,
       plní ulice i parkovací místa. Vět-                                                 nové cyklopruhy jsou připraveny
       šina aut navíc přijede do města                                                    i v Brněnské ulici. O dalších změ-
       z okolí, bývají převážně obsazena jen jedním   přes nové silnice a parkovací místa, ale smě-  nách, které přinese nejen nový systém parko-
       člověkem, přitom stojí v kolonách společně   rem ke snížení počtu aut, která se pohybují   vání, ale i inovativní přístup k dopravě jako
       s vozy MHD, které jsou plné lidí.    po městě, tedy přes pravidla pro parkování   celku, se budete moci od nového roku dočíst
           „Město nemá dostatek místa ani finan-  a podporu jiných druhů dopravy,“ uvedl rad-  v  pravidelné rubrice, která nahradí součas-
       cí, aby drželo krok s tak výrazným navyšová-  ní David Beke, který nový systém parkování   nou rubriku přibližující tvorbu Strategického
       ním počtu aut. Cesta k lepší dopravě nevede   už třetím rokem připravuje.  plánu rozvoje města Jihlavy 2022–2032.
   1   2   3   4   5   6   7   8