Page 3 - Zpravodaj Jihlava 12/2022
P. 3
Ježkovy oči / Prosinec 2022 / Aktuálně / 3
Tolstého ulice je vstřícnější k chodcům, MHD i cyklistům
Tolstého ulice je významnou městskou tří-
dou na okraji historického centra. Denně
jí projede kolem 8,5 tisíc aut, ve špičce pak
i 25 spojů MHD za hodinu. V její bezpro-
střední blízkosti se nachází vysoká i střední
škola, obchody a služby, kulturní zařízení,
autobusové nádraží i bytové domy. Frekven-
ce všech druhů přepravy je zde vysoká, a tak
je třeba automobilovou dopravu v ulici zklid-
nit a zohlednit také potřeby chodců, cestují-
cích MHD či cyklistů. Na podzim proto došlo
Frekvence všech druhů
přepravy je zde vysoká, a tak
je třeba automobilovou
dopravu v ulici zklidnit
a zohlednit také potřeby
chodců, cestují Do tzv. cyklopruhu mohou širší vozidla při jízdě zasahovat, žádné auto v něm nesmí parkovat
cích MHD či cyklistů. v tomto místě se ukázala při uzavírce Brněn- vozů MHD. Na jaře pak ještě přibude rozší-
ského mostu, kdy tuto náhradní zastávku řený prostor pro pěší před vchodem do Křes-
u DKO, ze které výlukové linky odbočovaly ťanské základní školy.
v ulici několika dopravním úpravám. Veške- do Havlíčkovy ulice, využívalo velké množ-
ré informace o rozvoji dopravní infrastruk- ství cestujících. Ochranné cyklopruhy
tury v Jihlavě najdete na webové stránce Dále se na Tolstého ulici zkrátily pře- Od Tyršovy ke Křížové ulici byly pro
www.jihlava.cz/doprava. chody pro chodce u křižovatky s třídou snazší pohyb cyklistů vyznačeny ochran-
Zastávka Dům kultury ve směru k Ma- Legionářů. O několik metrů blíž směrem né cyklopruhy. Ty se používají v místech,
sarykovu náměstí byla rozšířena o ostrůvek k autobusovému nádraží vzniklo několik po- kde není dostatečná šířka pro jízdní pruh.
tak, aby z ní mohly spoje odbočovat na Ha- délných parkovacích stání. Parkovací místa Poznají se podle užších podélných přeru-
vlíčkovu ulici. Upraveno bylo také dopravní přibyla také na náměstí Svobody. Tato bu- šovaných čar a piktogramu jízdního kola,
značení komunikace – místo dvou jízdních dou v ranních hodinách umožňovat krátké který není červeně podbarvený. Dle pravidel
pruhů je zde jeden, a to kvůli odbočení trolej- zastavení nebo vyčkávání osobních vozidel nemusí osobní auta při předjíždění cyklisty
busů a zkrácení přechodu pro chodce. Brzy v tzv. režimu K+R („Kiss and Ride“ v překla- dodržovat odstup 1,5 metru. Širší vozidla
zastávku začne využívat nová linka H (více du „Polib a jeď“). Změnilo se také řazení do mohou do cyklopruhu zasahovat, nesmí
o změnách v MHD v rozhovoru na str. 14) jízdních pruhů na křižovatce ulic Tolstého však ohrozit cyklistu v něm. V cyklopruhu je
či současná linka F. Potřeba zřídit zastávku a Křížová, které umožní snadnější odbočení autům zakázáno zastavit a stát.
Nová rubrika o dopravě a parkování
Od nového roku přibude v tiš- Město proto vytrvale pod-
těných Ježkových očích rubri- poruje pěší, hromadnou a cyko-
ka, která přiblíží čtenářům do- dopravu. První výsledky této ini-
pravu ve městě a nový systém ciativy se objevily například na
parkování. Ten bude spuštěn Žižkově ulici, kde letos byly zkrá-
1. května 2023 v centru a poté ceny čtyři přechody a současně
se postupně rozšiří i do dalších vyznačeno nové podélné parko-
částí. Každý rok v Jihlavě přibu- vání. Na podzim prošla velkými
de téměř 700 aut, ve špičkách se změnami také Tolstého ulice,
plní ulice i parkovací místa. Vět- nové cyklopruhy jsou připraveny
šina aut navíc přijede do města i v Brněnské ulici. O dalších změ-
z okolí, bývají převážně obsazena jen jedním přes nové silnice a parkovací místa, ale smě- nách, které přinese nejen nový systém parko-
člověkem, přitom stojí v kolonách společně rem ke snížení počtu aut, která se pohybují vání, ale i inovativní přístup k dopravě jako
s vozy MHD, které jsou plné lidí. po městě, tedy přes pravidla pro parkování celku, se budete moci od nového roku dočíst
„Město nemá dostatek místa ani finan- a podporu jiných druhů dopravy,“ uvedl rad- v pravidelné rubrice, která nahradí součas-
cí, aby drželo krok s tak výrazným navyšová- ní David Beke, který nový systém parkování nou rubriku přibližující tvorbu Strategického
ním počtu aut. Cesta k lepší dopravě nevede už třetím rokem připravuje. plánu rozvoje města Jihlavy 2022–2032.