Page 5 - Zpravodaj Jihlava 03/2021
P. 5

Ježkovy oči / Březen 2021                              / Téma /                                                   5


          dostatečný prostor ani finance pro to, abychom
          dokázali nové silnice a parkoviště postavit a pak
          je ještě provozovat a udržovat. Pokud bychom
          problém narůstajícího počtu aut neřešili, ve-
          lice  brzy by  se  nám  během  několika  let  zcela
          vymknul z jakéhokoliv rozumného rámce a ne-
          gativně by ovlivnil veškerou dopravu po městě,“
          doplnil Jaroslav Vymazal.

          Ideální Jihlava
              Jak se tedy ideálnímu řešení dopravní si-
          tuace v Jihlavě přiblížit? „Řešením nedostatku
          parkovacích míst rozhodně není pouze postavit
          nová parkoviště. Nová místa totiž rychle za-
          plní další auta a  těm pak zase nebudou stačit
          městské komunikace. Ani extrémní náklady
          na investice a následnou údržbu by nepřinesly
          potřebný efekt, aby se každý mohl pohybovat po
          městě svým autem a zaparkovat, kde právě po-
          třebuje,“ přiblížil Jaroslav Vymazal.
              Hlavním motivem připravované koncepce
          je tedy upřednostnit parkování prvního a  pří-                         Nejvíce problémů s parkováním mají velká sídliště, například Demlova
          padně druhého auta obyvatel města u jejich by-
          dliště a podnikatelů u jejich sídel a provozoven.
          Nejprve bude důležité vytvořit dobrá společná   63 milionů korun, a to například v Antonínově   připravovat a realizovat další dopravní projekty.
          pravidla a následně je promyšleně zavádět v jed-  Dole a Červeném Kříži, na Brtnickém předměs-  Platby za parkovné se tedy budou přímo vracet
          notlivých částech města, přičemž chtějí členové   tí, v Heleníně nebo na Kosovské ulici.   do zlepšení dopravy v celém městě.
          pracovní skupiny důkladně prověřit využití ulic                                    Jihlava  tak  po  dokončení  nové  koncepce
          pro různé funkce. Parkovací místa budou vyme-  Parkovné výhodně pro Jihlavany  umožní zaparkovat místním obyvatelům i pod-
          zena tak, aby parkování neblokovalo průjezd   Současným trendem ve vývoji evropských   nikatelům. Stejně tak bude možné dojet autem
          ostatních aut, popelářů či složek Integrovaného   měst je stanovení ceny za parkování ve veřej-  kamkoliv po městě a krátkodobě tam zaparko-
          záchranného  systému.  V  plánu  je také  vytvo-  ném prostoru, které by nemělo být zdarma pro   vat. Město zároveň bude vylepšovat nabídku
          řit u vchodů do bytových domů a škol místa na   každého na neomezenou dobu. Cena za parko-  udržitelných forem dopravy – tedy alternativ
          krátkodobé zastavení pro vyložení nákupu nebo   vání musí svou výší stimulovat k  rozumnému   k autu – kvalitní a rychlou MHD, dobré chodníky
          dětí. Dojde tak ke zvýšení bezpečnosti dopravy   využívání ulic. Navíc se uvažuje o výhodnějších   a bezpečné cyklostezky. Stejné možnosti budou
          včetně vzniku dostatečného prostoru pro chod-  sazbách pro Jihlavany. Efekt těchto opatření   mít i návštěvníci města, kteří odstaví vozidlo na
          ce a cyklisty – např. vytvořením míst na přechá-  by se měl záhy dostavit, a to jak v podobě lepší   jeho okrajích a  po městě se budou pohybovat
          zení a podobně.                        možnosti parkování, tak i komfortnějšího pohy-  tak, aby to pro ně bylo pohodlné a současně to
              S  bezpečností na ulicích souvisí i  jedna   bu autem po městě.            nezatěžovalo samotné město a jeho obyvatele.
          z velkých letošních investic městského rozpoč-  Důležité bude využití prostředků, které   „Technika a trendy se vyvíjejí velice rychle.
          tu, při které se počítá se stavbou nových a ob-  město za parkování vybere. Jihlava proto po   Po roce 2030 už můžeme očekávat například
          novou stávajících chodníků a zastávek MHD za   vzoru jiných měst plánuje z výnosu z parkování   vysokorychlostní trať se zastávkou v  Jihlavě
                                                                                         nebo autonomní sdílená auta. Pak už možná ani
                                                                                         nebudeme potřebovat tolik aut a veřejné prosto-
                          Trendy vývoje stupně automobilizace v Česku                    ry, v současně době věnované parkování, budou
                                                                                         moci být využity pro jiné funkce,“ dokončil rad-
            1 400                                                                        ní David Beke.

            1 200

            1 000


             800                                                                          Cyklostezka podél řeky

             600                                                                          Nová stezka s označením G04 pove-
                                                                                          de podél řeky od Mlýnské k Helenín-

             400                                                                          ské ulici. Díky stezce se stane bez-
                                                                                          pečnější trasa do Luk nad Jihlavou
             200                                                                          - cyklisté se vyhnou například rušné
                                                                                          silnici na Polenské ulici. Stavba za-
               0                                                                          čne v květnu a potrvá do října roku
                   2000   2005    2010   2015    2020   2025    2030   2035   2040
                                                                                          2022.
                            zpomalení             lineární             současný
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10