Page 9 - Zpravodaj Jihlava 02/2021
P. 9

Ježkovy oči / Únor 2021                               / Rozhovor /                                                9

          Děti trápí nejen zavřené školy,


          ale také odchody blízkých





                                                                                         ci, spolužáci, online výuka je fajn, ale nahradit
                                                                                         „face to face“ komunikaci nemůže. Ona škola
                                                                                         není jenom o výuce, ale je to především prostor
                                                                                         pro vytváření své vlastní identity a společenské
                                                                                         role ve vztazích s vrstevníky a učiteli. Učíme se
                                                                                         komunikovat, zvládat konflikty, přijímat odliš-
                                                                                         nost, což je základním kamenem pro život v do-
                                                                                         spělosti.
                                                                                         Vlastní kapitolou jsou děti ze
                                                                                         socioekonomicky znevýhodněného prostředí
                                                                                         a děti dlouhodobě školsky neúspěšné…

                                                                                         Ano, to máte pravdu. V  domácnostech může
                                                                                         hrát roli jednak technická vybavenost na stra-
                                                                                         ně hardwaru a  internetového připojení a  také



                                                                                               Je důležité najít si vlastní
                                                                                               způsob jak se odreagovat
                                                                                                  a jak vypustit na pár
                                                                                                 chvil to, že je lockdown
                                                                                                 a koronavirus. Jinými
                                                                                               slovy, snažit se alespoň na
                                                                                               chvíli vrátit k nějaké běžné
                                                                                                       činnosti.



                                                Mgr. Bc. Eva Libánská je psycholožka a rodinná terapeutka.     podpora dětí ze strany rodičů. Obojí je často
                                      Její kolegyně Mgr. Hana Vařejková je speciální pedagožka a arteterapeutka.  problém, a proto se v rámci projektu speciální
                                                                                         pedagogové a psychologové ve spolupráci s jih-
                                                                                         lavskými základními školami snaží o individuál-
                                                                                         ní podporu těchto dětí.
          Povinná školní docházka už kvůli epidemické situaci přestává být docház-
          kou – žáci nikam nechodí. Vzdělávají se doma u obrazovek počítačů a úko-       Hodně se diskutuje o návratu dětí do škol.
          ly paní učitelce posílají elektronickou poštou. Navíc kromě školních úkolů     Jaký bude návrat dětí zpět do školních lavic?
          řeší téměř každá rodina také úmrtí někoho známého nebo blízkého. Jak           Komplikovaný a určitě ovlivněný různými opat-
          se s touto realitou děti vyrovnávají, jaké emoce může situace vyvolat v do-    řeními. Nemůžeme předpokládat, že se třeba
          spělých a jak mluvit s dětmi o tom, že někdo blízký umřel, na to jsme se ze-   za týden děti vrátí do školy a bude to bez opat-
          ptali psycholožky Evy Libánské a terapeutky Hany Vařejkové z Mateřské          ření. Roušky a  dezinfekce na každém rohu tu
          školy a Speciálně pedagogického centra Jihlava.                                s námi ještě nějaký čas určitě budou. Navíc ni-
                                                                                         kdo neřekne, na jak dlouho se do škol děti vrátí.
                                                                                         Všechna opatření, omezení a nejasné informace
                                                                                         přinášejí dětem obrovskou nejistotu a  úzkost.
          Co všechno přináší současná situace, kdy se   mnozí z nás již díky uzavření živností přicháze-  Však to dobře známe i my, dospělí.
          střídavě zavírají a otevírají obchody, služby   jí o práci a výdělek. To vše prožíváme a společ-
          a školy?                               ně s námi to prožívají naše děti. Naši psychic-  Jak mohou rodiče dětem s návratem
                                                 kou pohodu nabourává také to, že přicházíme   pomoci?
          Nejistotu. A to nejistotu dlouhodobou. Na jaře   o strukturovaný čas. My lidé potřebujeme svůj
          jsme ještě viděli světýlko na konci tunelu, že   život členit. Na pracovní život, soukromý život,   Vytvořením bezpečného prostoru, kde děti mo-
          když se budeme řídit nařízenými opatřeními,   koníčky, sportovní kluby a tak dále. A to teď ne-  hou sdílet své obavy a nejistotu, minimalizovat
          vrátíme se brzy do normálního života. Přišel   funguje.                        zahlcení informacemi (fakenews a konspirační
          podzim a  zima a  my vidíme, že i  přes snahu                                  teorie), a  jako nejdůležitější, dát dětem pocit
          a odpovědnost, se situace nelepší. Nejistota při-  Obě pracujete s dětmi. Co je teď nejvíc trápí?  pravidelnosti a předvídatelnosti tím, že jim na-
          náší pocity strachu, úzkosti, vztek a zlobu, po-                               stavíme jasnou strukturu dne – denní režim se
          cit bezvýchodnosti v situaci, kterou nikdo z nás   Že nechodí do školy. Asi ne všechny děti, ale my   střídáním povinností a relaxace.
          nezpůsobil. Vnímáme riziko ztráty zaměstnání,   se s tím hodně setkáváme. Chybí jim vrstevní-     Pokračování na straně 10
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14